Elektronický recept? Nefunguje, zdržuje, je to paskvil, zuří lékaři

Na Českou lékařskou komoru se denně obracejí desítky lékařů se zkušenostmi s elektronickým receptem. V drtivé většině si stěžují na jeho nefunkčnost, časté výpadky a zdržování v ordinacích. Upozorňují, že systém má rizika a postrádá smysl pro lékaře i pacienta.

Už více než dva týdny mají lékaři v Česku povinnost vydávat svým pacientům elektronické recepty. Jinak jim ze zákona stále hrozí až dvoumilionová pokuta. Tisíce lékařů ale v systému ještě přihlášeny nejsou a další mají s vydáváním eReceptu takové problémy, že raději vydávají recepty klasickým způsobem.

Nový ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (ANO) už avizoval, že lékaře nebude celý letošní rok kvůli eReceptu nikdo pokutovat. Zítra o jeho návrhu budou oficiálně jednat poslanci a patrně ho schválí. Roční odklad pokut za eRecepty je tak de facto odkladem celého povinného systému.


Pardon od pokut? Možná jen z nouze cnost

To, co možná vypadalo jako ústupek lékařům, ve světle jejich zkušeností působí spíše jako vynucený krok a nepřímé přiznání, že systém má velké problémy. Podle poznatků přímo z ordinací elektronické recepty často nefungují, mají výpadky, nedokáží identifikovat pacienta a obecně lékaře zdržují přinejmenším o desítky minut denně.

Samostatnou kapitolou jsou stížnosti lékařů, kteří čekají navzdory slibům už několik měsíců na přihlášení do systému. Teoreticky by většina z nich ani neměla ordinovat, ale berou na sebe riziko a recepty vydávají klasickým způsobem.

Následující texty jsou přesnými citacemi z emailů lékařů, které denně přicházejí na adresu České lékařské komory (email@clkcr.cz). V redakci Našeho zdravotnictví máme tato svědectví lékařů k dispozici a známe i jejich jména, ale rozhodli jsme se je veřejně neuvádět. 

David Garkisch


Z ohlasů lékařů na povinný elektronický recept:

"Dnes jsem nutně potřebovala napsat Warfarin pánovi, který si v Německu zapomněl Marcumar, a ono to nešlo!!! Píše mi to, že pán není v registru obyvatel. Přestože jsem zadávala jeho jméno, příjmení, datum narození, rodné číslo, dokonce jsem zkoušela číslo pasu, domácí adresu... A to bylo zadáno, že hradí nemocný. Nic nepomáhalo. Takže jsem musela napsat recept papírový..."

"Zaplať bůh za zázemí fakultní nemocnice, protože kdybych dělal v ambulanci v neziskové organizaci jako před dvěma lety, asi by mě trefil šlak, kdybych eRecept jako vedoucí lékař musel řešit. Systém je prostě uživatelsky nepřipravený, nikdo se pravděpodobně moc nezabýval stranou uživatele. Podobně uživatelsky zoufalé jsou registry ÚZIS - které přes opakovaná upozornění, že je to pomalý, nefunguje to jak má - vypadají úplně stejně."

"Elektronický recept používám od poloviny prosince a od počátku byly problémy. Jde o to, že odeslaný recept se nevrátí z úložiště a já ho musím zadávat znovu. Běžně k této situaci docházelo u každého druhého receptu. Za raritu považuji to, že jsem jeden recept minulý týden zadávala 6x!!!  To už jsem nervově nevydržela a vypsala  jej klasicky. (...) Pracuji jako praktická lékařka pro dospělé a jistě uznáte, že psát recepty déle, než když se psaly ručně perem je smutné nejen pro mne, ale hlavně pro pacienty, kterým se prodlužuje doba čekání."

"Předpis trvá 3 až 4 krát déle oproti ručně vypsanému. V té době pacient sedí na lůžku a čeká. Kromě toho mi  jednou dvakrát za směnu vypadne internet. To znamená vše vypnout a  znovu nastartovat. Dalších deset minut zdržení..."

"Patřím ke generaci lékařů, která  považuje za hlavní pacienta vyšetřit, určit diagnózu  a stanovit  léčbu. Teď se zdá, že  nejdůležitější na práci lékaře je forma  receptu."

"Hlásím opakované problémy s eRecepty u cizinek. Na SÚKL nelze odeslat recepty všech cizinek - i těch, které mají normální modré kartičky pojišťovny a dlouhodobý nebo trvalý pobyt v ČR."

"Řada obcí nemá ulici, jen název obce a čp., což eRecept odmítá přijmout. Po konzultaci s IT technikem mi bylo doporučeno dopsat název obce i do ulice, pak prý to půjde. Považuji za nenormální u celé řady pacientů opravovat a přepisovat adresy jen proto, že to SÚKL neumí zpracovat."

"Pozor se musí dávat na správné vyplnění jména a adresy pacienta. Stačí zapomenutá čárka ve jméně nebo mezera v adrese a pacient prý neexistuje. Také se mi stalo, že č.p. nebylo v registru, po vyplnění č.p. bylo vše v pořádku. Někdy server pracuje pomalu a pak se to taky nepodaří, recept se musí vytisknout normálně a ještě k němu napsat důvod. To fakt zdržuje."

"Mohu ze zkušeností mých a mé manželky potvrdit, že spojení s úložištěm minimálně ve 20 rpocentech pokusů není uskutečněno a musím složitě tisknout původní recepty. Minimálně ve 30 procentech případů trvá odesílání a potvrzení déle než 30s. Denně tedy ztratím cca 30-40 minut času, který bych mohl věnovat pacientům."

"Komunikace se SÚKL je děsivá. Z adresy, která je uvedena v mailu k potvrzení převzetí zásilky, je uveden emailový kontakt, na který nikdo nereaguje. Telefonní kontakt představuje komunikaci s automatem, který oddrmolí obecné informace a mimo přání pěkného dne se nikdo nic nedozví. Pokud máte problémy s přihlašováním, dojde k zablokování účtu a nelze nic dělat."

"Jsem ambulantní psychiatr pro děti a dospělé v Praze a chci vám sdělit, že eRecepty dosud nemohu používat, protože i když jsem se na SÚKL přihlásila včas ještě v listopadu 2017, tak jsem nedostala ještě žádné vyrozumění."

"Negativa:

- Složité přihlašování do systému, ćhybí možnost zapamatování jména a hesla.

- Není možné použít databázi pacientů. I když už jsou jednou v systému zadané pacientovy údaje, program mi je nenabídne. Vše je nutné zdlouhavě vypisovat, včetně PSČ, pojišťovny, adresy, rodného čísla...

- Není možné na takto vyplněnou hlavičku zadat více než dva léky.

- Program si nepamatuje mé údaje.

- Nefunguje zatím jiná možnost, než vytisknout papírovou průvodku. Spotřeba papíru tedy neklesá, naopak  trochu stoupla. Velikost A4 použiji na 3 ks průvodky. Papírové recepty, co mám v zásobě, nelze využít.

- Nemohu nahlížet do databáze, co už kdo přede mnou konkrétnímu pacientovi předepsal - čemuž jsem rozuměla jako hlavnímu důvodu zavedení ereceptů.

- Celý proces mi na pacienta zabírá kolem 5-10 minut navíc, a kde ho vzít? 

Pozitiva:

- Žádná.

Rozhodně podporuji prosadit erecepty opět jako nepovinnou možnost."

"Já i manžel jsme oba oba ambulantní lékaři. Žádost o certifikát jsme poslali na SÚKL 30. října. Dodnes nám nic nepřišlo."


Zrušit vztah ke komentáři

Mohlo by vás také zajímat

Slevy z jízdného zaplatí i zdravotnictví. Kolik je to víček? 33 666 tun