Hlavička
Rady a tipy -
19/01/2018

Elektronický recept nezná některé pacienty. Proč? A jak to řešit?

Možná už se vám to stalo, možná vás to teprve čeká. Zajdete ke svému lékaři a když dojde na vypsání elektronického receptu, zjistíte, že pro systém neexistujete. Ukazují to aktuální zkušenosti mnoha lékařů. Pátrali jsme po vysvětlení i řešení - jak pro lékaře, tak pro pacienta.

reklama

reklama

\""Dnes je to již třetí den, co vystavuji e-recepty. Už u deseti pacientů se mi objevila tato hláška: Jméno, příjmení a datum narození pacienta neodpovídá žádné osobě v Registru obyvatel!\"" zní stížnost jedné z lékařek. Není sama. I další lékaři se obracejí na Českou lékařskou komoru se stejným problémem - pacient neexistuje.

Nepříjemnost je to i pro pacienta, ale především pro lékaře, který situaci musí nějak řešit. Zjistili jsme, jaké nejčastější jsou příčiny a jak se k receptu, potažmo lékům dopracovat. 


reklama

Od lékaře na ministerstvo vnitra? I to se může stát

Systém elektronického receptu je od letošního roku povinný pro lékaře i pacienty. Aby mohl fungovat, musí rozpoznat každého konkrétního pacienta. Děje se tak podle jména, příjmení a data narození. Tyto údaje se poměrně složitou elektronickou cestou srovnávají s registrem obyvatel. Tam by měl být každý obyvatel této země, včetně cizinců, kteří tu mají dlouhodobý nebo trvalý pobyt.

Kde se ale stala chyba, když systém pacienta nenajde? \""Problémem může být nekorektnost dat v evidencích lékařů, překlepy, nesprávné přepsání údajů a v minimální míře i nesrovnalosti v registru obyvatel,\"" vysvětlila pro Naše zdravotnictví Monika Knobová s tiskového oddělení SÚKL (Státní úřad pro kontrolu léčiv - zřizovatel a provozovatel eReceptu).

Pokud všechny pokusy selžou, pacient možná nemá správné údaje v registru obyvatel. Pak už je to na něm a nikoli na lékaři - pacient musí chybné údaje v registru reklamovat na ministerstvu vnitra.


Pozor na překlepy i čísla popisná

Asi nejčastějším důvodem, proč systém eReceptu nenajde pacienta, je obyčejný překlep. \""Je nutné mít všechny údaje zadané správně, i chyba v diakritice vede k neztotožnění. Pak je nutné opravit zadané údaje nebo v případě, že pod zadanou identifikací není jednoznačná osoba, provést doztotožnění adresou nebo číslem dokladu,\"" uvedla Monika Knobová.

Potvrzují to i zkušenosti lékařů: \""Pozor se musí dávat na správné vyplnění jména a adresy pacienta. Stačí zapomenutá čárka ve jméně nebo mezera v adrese a pacient prý neexistuje. Také se mi stalo, že č.p. nebylo v registru, po vyplnění č.p. bylo vše v pořádku.\""


Co dělat, když to pořád nefunguje?

Jenže někdy selžou všechny možnosti. \""Ověřila jsem totožnositi pacientů dle průkazů pojištěnce, dle občanských průkazů - vše platné, údaje souhlasí. Ověřila jsem pojištění na portálu zdravotních pojišťoven - všichni jsou zaevidováni, tak jak mám ve své dokumentaci. Telefonovala jsem IT podpoře, ti u sebe chybu nenašli,\"" zní pokračování zkušenosti lékařky z úvodu článku.

A její další kolegyně popisuje stejný problém: \""Dnes jsem nutně potřebovala napsat Warfarin pánovi, který si v Německu zapomněl Marcumar, a ono to nešlo!!! Píše mi to, že pán není v registru obyvatel. Přestože jsem zadávala jeho jméno, příjmení, datum narození, rodné číslo, dokonce jsem zkoušela číslo pasu, domácí adresu... Nic nepomáhalo. Takže jsem musela napsat recept papírový...\""

Tato lékařka postupovala správně. Nejdůležitější je, aby pacient dostal svůj lék. Česká lékařská komora všem lékařům takový etický postup doporučuje a radí v takové situaci klidně vydat klasický recept. SÚKL radí vydat i tak eRecept. Systém to umožňuje, jen se lék neobjeví v záznamech pacienta. Tam ale lékaři stejně nemají přístup, takže je to jedno.


Za chyby někdy může program. Nerozumí si s eReceptem

Na zajímavé vysvětlení chyb při identifikaci pacienta ale narazili i sami lékaři. Řada z nich totiž záznamy o pacientech vede v nejrůznějších programech. Jedním z těch hojně rozšířených je \""PC doktor\"". A ukazuje se, že si nerozumí s eReceptem.

\""Máme program PC doktor, který nám v nějakém formátu zapisuje adresy a řada obcí nemá ulici, jen název obce a čp., což eRecept odmítá přijmout,\"" svěřil se v emailu České lékařské komoře jeden z lékařů. 

Našel i řešení, ale přesto na s kritikou na provozovatele eReceptu nešetří: \""Po konzultaci s IT technikem mi bylo doporučeno dopsat název obce i do ulice, pak prý to půjde. Považuji ale za nenormální u celé řady pacientů opravovat a přepisovat adresy jen proto, že to SÚKL neumí zpracovat.\""


\""Neexistujících\"" pacientů bude postupně ubývat

SÚKL o potížích s identifikací pacientů ví. \""Ano, problém jsme zaznamenali. Evidence lékařů bohužel často neobsahují aktuální a správné údaje o pacientech, nicméně podle našich informací drtivá většina ztotožnění při vystavování eReceptů prochází bez problémů,\"" uvedla Monika Knobová. 

Pokud jste ještě letos nebyli u lékaře, možná vás podobné překvapení čeká při jeho první návštěvě. SÚKL ale očekává, že podobných problémů bude postupně ubývat, jak se lidé v ordinacích budou do systému přihlašovat. \""Protože jde o kontinuální proces, není možné, aby byli od určitého okamžiku ztotožněni všichni pacienti. Postupně bude většina pacientů ztotožněna,\"" řekla Našemu zdravotnictví Monika Knoblová ze SÚKL.

Další rady, jak zacházet s eReceptem - jak pro lékaře, tak pro pacienty, najdete v článku Po lékaři chtějte eRecept vytištěný na papíře, vyzývají lékárníci pacienty

David Garkisch


reklama

reklama


reklama

reklama