Jak se naučit žít s vedry? Utéct se jim nedá, přizpůsobit ano. Rady a tipy

Celá Evropa bojuje s nevídaně horkým počasím a zdá se, že si na tropické letní teploty budeme muset zvyknout i v budoucnu. Na rozdíl od středomořských národů s tím Češi příliš zkušeností nemají, ale mohou se inspirovat. Vedrům se musíme přizpůsobit.

Možná i Češi brzy uvyknou siestám obvyklým v zemích s vysokými denními teplotami. Jde o pauzu uprostřed dne, obvykle využívanou ke spánku či jídlu. Ale především jde o dobu nečinnosti v těch nejvyšších teplotách kolem poledne.

Jde o jeden z typických zvyků, které patří k ochraně před vedrem. Slovo siesta pochází ze španělštiny a právě Španělsko také siestu rozšířilo do mnoha latinskoamerických zemí. Siestu ovšem dodržují třeba i v Číně, Pákistánu, na Filipínách, Tchaj-wanu či ve Vietnamu. 


Chce to také změnu kuchyně i toho, co pijeme

Pokud máme ve zdraví přežít letní vlnu veder, budeme muset přehodnotit i tradiční českou kuchyni, která je možná sice chutná, ale v tropickém počasí absolutně nevhodná. Inspirovat se můžeme i v případě pití – ne nadarmo lidé pouštních národů odpradávna ve vedrech popíjejí teplý čaj. Nejenže nejlépe osvěžuje, ale snižuje i teplotu těla a zahání žízeň. Naopak ledové nápoje nutí tělo k prokrvení rtů a nosohltanu, takže je žízeň brzy ještě větší.

To všechno patří k doporučením, která lidem v současných vedrech adresoval Státní zdravotní ústav (SZÚ). Zmiňuje v nich i pravidla pro pohyb venku, v budovách či při práci. „Horké počasí může způsobit zdravotní potíže komukoliv, ale především jsou ohroženi lidé nad 65 let věku, děti do čtyř let, těhotné, kojící či zvláště drobné ženy, dlouhodobě nemocní (nemoci srdce, vysoký krevní tlak, nadváha) a lidé léčení některými léky (např. na depresi, nespavost ap.),“ upozornil SZÚ na nejohroženější skupiny obyvatel.


Denní rozvrh a pracovní tempo

Zvolněte a celkově zpomalte, vyhýbejte se vypjatým situacím. Omezte namáhavé činnosti a pochůzky venku nebo je přesuňte na nejchladnější část dne, tedy na ráno.

– S každou činností začínejte vždy pomalu a tempo postupně zvyšujte, při známkách únavy okamžitě přestaňte a odpočiňte si ve stínu.

Přes poledne a v raném odpoledni odpočívejte (siesta).

Častěji zařazujte přestávky – během nich buď přecházejte po místnosti anebo seďte s podloženýma nohama.


Jak se chovat v budovách

Pobývejte v místech s nejnižšími dostupnými teplotami (nemusí být nutně uvnitř budov), chladnější místnosti jsou zpravidla v nižších patrech s orientací oken na sever a východ.

Snižujte teplotu místnosti (klimatizace) či alespoň napomáhejte odpařování potu (ventilátor).

Nezvyšujte teplotu v bytě vařením a používáním trouby.

Dejte si opakovaně studenou sprchu či chladnou koupel.

Používejte žaluzie, závěsy.

Od horka si můžete odpočinout pobytem ve veřejných klimatizovaných prostorách, jako jsou obchody, knihovny, banky; to pomůže vypořádat se s horkem ve zbytku dne.


Jak se chovat venku

– Pohybujte se pomaleji.

Vyhledávejte stín.

Noste lehké netísnivé oděvy světlých barev s převahou přírodních materiálů, pohodlnou obuv, pokrývku hlavy a sluneční brýle; opalovací krémy – SPF alespoň 15 – nanášejte půl hodiny předtím, než vyjdete ven.

Nevystavujte se zbytečně slunci, zvlášť ne v poledních hodinách.

Nikdy nenechávejte děti či domácí mazlíčky v zaparkovaném autě.


Pitný režim co, kdy a kolik

Nejvhodnější je pít čistou vodu střídavě s minerálkou pro hrazení ztrát solí, střídat druhy minerálek, chlazený slabý čaj (ovocný, bylinkový, zelený), ovocné džusy ředit vodou (u lidí, kteří užívají diuretika, zvláště draslík šetřící, je nutná konzultace s lékařem).

– Vyhýbejte se alkoholu a nápojům s kofeinem – dehydratují (odvodňují).

Přeslazené nápoje a příliš chlazené nápoje mohou vést k žaludečním křečím.

Vypijte nejméně 23 litry tekutin za den, v menších množstvích a často.

– Při tělesné aktivitě pijte 2–4 sklenice každou hodinu (lidé s onemocněním ledvin dle rady lékaře).

– Noste vodu stále s sebou a upíjejte.

Nuťte pít zvláště děti a staré lidi – nemají pocit žízně.

Při pobytu v klimatizovaných místnostech je nutné myslet na větší ztráty vody dýcháním suchého vzduchu a hradit je zvýšeným příjmem vody stejně jako při fyzické námaze (sport, těžká práce) či při onemocnění spojeném se ztrátou vody (průjmy, horečka, zvracení).


Vhodné potraviny v horku

Jezte lehká, snadno stravitelná jídla – studené polévky, zeleninové saláty bez majonézy, chlazenou zeleninu a ovoce, jogurty, mléčné koktejly, osvěžující pomazánky.

– Omezte tučná a na bílkoviny bohatá jídla, která zvyšují produkci tepla v organismu.

– Jezte častěji v menších dávkách.

– Vyhýbejte se snadno se kazícím potravinám (lahůdky, měkké salámy ap.), které mohou být zdrojem infekce.

(Zdroj: SZÚ)


David Garkisch

Foto: Publicdomainpictures.net, CC0 Public Domain


Zrušit vztah ke komentáři

Mohlo by vás také zajímat