Hlavička
Tempus -
18/08/2025

3. díl politické ankety: SPD hájí zdravotnictví jako službu veřejného zájmu

Jak vidí budoucnost zdravotnictví SPD? Na to se podíváme ve třetím díle seriálu článků, ve kterých na set dotazů odpovídali všichni zástupci politických stran a hnutí, která mají dle relevantních průzkumů reálnou šanci překročit hranici předepsanou pro vstup do Sněmovny. Za SPD odpovídal a sepsal text poslanec MUDr. Jan Síla.

reklama

reklama

Dotazy, na které již v prvním díle odpovídal Adam Vojtěch za Hnutí ANO a ve druhém díle Zdenka Němečková Crkvenjaš z ODS, byly:

Jak zajistit ekonomickou udržitelnost zdravotnictví?

Kde se dá ušetřit?

reklama

Jak zajistit personální udržitelnost zdravotnictví?

Jak zvýšit atraktivitu práce ve zdravotnictví?

Jak změnit specializační vzdělávání lékařů?

Jak zlepšit dostupnost zdravotní péče a jak mírnit regionální rozdíly?

Jak reagovat na stárnutí populace?

Jak zlepšit zdravotní stav populace?

Jak zvýšit naši zdravotní bezpečnost?

Česká lékařská komora – členství, kompetence?

Proč bychom měli volit právě vás a politický subjekt, který reprezentujete?


Proč by lidé měli volit právě SPD

Zdravotnictví v České republice má ve srovnání se světem stále dobré postavení. Bohužel od r. 1989 se stále více vyvíjí v systém sloužící hlavně zisku korporací, které z něj odčerpávají prostředky chybějící na poskytování zdravotní péče. Tento problém je nyní akcentován nástupem personalizované medicíny při současném nepříznivém demografickém vývoji.

Dosavadní neefektivní systém poskytování zdravotní péče si nadále nemůžeme dovolit. 
Pokud se budeme snažit o zachování nynější úrovně a přitom neztratit kontakt s nejmodernějšími trendy medicíny, musíme se přihlásit k hlubokým, jasně definovaným systémovým změnám. Zdravotnictví je významné politikum, které má moc svrhávat vlády, a proto budeme muset tyto změny umět vysvětlit nejen politikům, odborné veřejnosti, ale hlavně pacientům.

Zásadními problémy, se kterými se zdravotnictví potýká, jsou kolabování dostupnosti zdravotní péče v regionech, nedostatek zdravotníků, nedostatek financí, chybění léků, zvyšování spoluúčasti pacientů, až snaha vlády čtyřkoalice o rozdělení medicíny na dvě kvalitativní úrovně – pro bohaté a pro méně příjmové. Ministru Válkovi (TOP09) se nepodařilo Sněmovnou protlačit a nepokrytě legalizovat tzv. nadstandardy, které podal do jím předloženého vládního návrhu novely zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění, ale pouze jako poslanecký pozměňující návrh, to znamená bez legislativního připomínkového řízení. Nicméně čertovo kopýtko je skryto v nyní přijaté novele zákona o poskytování zdravotních služeb, kde musí privátní kontrolní nevolený orgán při žádosti o registraci předložit seznam tzv. minimálních standardů kvality a bezpečnosti zdravotní péče!

SPD je jedinou parlamentní stranou, která nekompromisně hájí a bude i nadále hájit zdravotnictví a sociální služby jako služby veřejného zájmu, které nesmějí být již dále komercionalizovány, jak o to dlouhodobě usilují vlády ODS, TOP09, KDU-ČSL a STAN. Od devadesátých let se jim salámovou metodou podařilo zprivatizovat už cca 50 procent tzv. poskytovatelů ve zdravotnictví. Pokud by se nepodařilo tento trend zastavit, tak by to mohlo u nás v budoucnu dopadnout jako v USA, kde je cca deset procent lidí zdravotně nepojištěných pro drahé privátní pojistné plány a cca 42 milionů lidí je v platební neschopnosti se zabavenými domky pro nedoplatky za neočekávanou zdravotní péči, která je mnohonásobně dražší než u nás.

Conditio sine qua non budoucnosti zdravotnictví z pohledu SPD je vrácení odpovědnosti za dostupnost stejně kvalitní zdravotní péče pro všechny obyvatele ČR na stát. 

Není dále únosné, aby o organizaci sítě zdravotnických zařízení a zákonem nařízené „zdravotní dani“ svévolně rozhodovali nikým nevolení úředníci tzv. zdravotních pojišťoven bez politické odpovědnosti. 

SPD má vypracovanou komplexní zdravotní reformu, která zastaví další postup komercionalizace zdravotnictví při zachování současné rovnosti v poskytování zdravotní péče financované dále ze solidárního veřejného zdravotního pojištění.

Vzhledem k omezenému prostoru se zmíním o řešení tří nejpalčivějších problémů zdravotnictví z programu SPD.

Nedostatek financí při překotném vývoji medicíny

Hovořím o nastupující velmi nákladné personalisované medicíně. Jde o individuální terapii „na míru“. Genetické inženýrství a vývoj variant metody CRISPR výrazně zrychluje a zlevňuje metodu úpravy DNA. V jádru nejde o problém vědecko-technologický, nýbrž ekonomický. V reformě zdravotnictví podle SPD jsou zakomponovány investice do výzkumu a spolupráce na tomto poli, aby byla tato nejmodernější léčba dostupná i pro české pacienty. Proto je nutná zásadní reforma financování zdravotnictví, hlavně na výdajové stránce.

Ufinancovatelnost moderní medicíny dostupné pro všechny občany ze solidárního zdravotního pojištění, při maximálně 15procentní spoluúčasti pacientů, je možné pouze nekompromisním zavedením mnoha zásadních opatření. 

1) Změna ekonomiky státu z dotační na ekonomiku s přidanou hodnotou, která přinese vyšší mzdy a tím i vyšší odvody do systému zdravotního pojištění. 

2) Je nutná reforma stávající roztříštěné soustavy poskytovatelů, bez návazností a synchronizací poskytování zdravotní péče za účelem zvýšení efektivity. 

3) Přepracování seznamu zdravotních výkonů, aby odpovídal reálným nákladům a znemožnil vyvádění financí ze systému.

4) Je nutné zásadní přepracování všech prokorupčních ustanovení zdravotnické legislativy, která umožňují „legální cestou“ vyvádět finance ze systému. Tento fakt je hlavním důvodem nedostatku financí ve zdravotnictví. 

5) Úhradová vyhláška bude každoročně valorizována podle indexu spotřebitelských cen. 

6) Spojíme zdravotní pojišťovny do jednoho subjektu. 

7) SÚKL bude reformován na ústav, který bude zajišťovat kvalitu a účinnost léků. Za dostupnost a cenotvorbu léků bude odpovídat ministr zdravotnictví. 

8) Smluvní poskytovatel zdravotních služeb musí mít pokryté náklady spojené s poskytováním zdravotní péče v cenách obvyklých (odměna za péči + přiměřený zisk k investicím). 

9) Zasadíme se o obnovení výroby základních léků, SZM a různých medicínských technologií v podnicích s účastí a kontrolou státu. 

10) Dovozové technologie a léky budou kupovány hromadně pro síť všech zdravotních zařízení s množstevními rabaty. 

11) Zabráníme v pokračování rabování financování léků zrušením tzv. vratek za léky. 

12) Součástí zdravotní dokumentace bude cena za provedenou zdravotní péči, skutečně vykazovaná zdravotní pojišťovně (informace pro pacienta).

13) Vytvoříme základní síť lékařské pohotovostní služby, včetně stomatologické a sítě pohotovostních lékáren garantované státem nebo krajem. Vypracujeme komplexní materiál pro výuku zdravovědy od předškolního věku až po VŠ, včetně pravidelných informací o zdravém životním stylu v masmédiích. Naší ambicí je nejen dožití co nejvyššího věku, ale dožití se tohoto věku ve zdraví.

Nedostatek zdravotníků 

Stárnutí populace zdravotníků a hrozící odchod „Husákových dětí“ do důchodu vyžaduje efektivní řešení. 

SPD má připraven komplexní program řešení ve třech časových horizontech nedostatku nejen lékařů, ale všech zdravotníků. Se stárnutím naší populace a snižováním porodnosti bude zdravotní péče stále potřebnější. Provedeme reformu pre- i postgraduálního studia ve zdravotnických oborech – zredukujeme počet specializačních oborů. Maximum vzdělávání v regionálních nemocnicích a výrazné zkrácení stáží ve fakultních nemocnicích. 

Budeme nabízet stipendia studentům medicíny přednostně ze strukturálně znevýhodněných regionů, pokud se zavážou, že budou určitou dobu (např. pět let) pracovat v ČR. Navýšení platů vysokoškolským učitelům na lékařských fakultách, zvýšení počtu českých mediků, numerus clausus a zpoplatnění studia pro všechny zahraniční studenty. Každá lékařská fakulta bude mít pouze jednu fakultní nemocnici. Obnovíme studia na středních zdravotnických školách pro obor všeobecná zdravotní sestra, dětská sestra a porodní asistentka.

Státem garantované zdravotnictví vs. privátní zdravotní systém

Pokud jde primárně o zajištění dostupnosti zdravotnických služeb a nikoliv o tvorbu zisku, pak musí zdravotní systém nutně obsahovat prvky solidárního systému. 

Zdravotní péče nemůže být považovaná za normální obchodní komoditu. 

1) Při regulérním obchodním vztahu by totiž měl být zákazník vždy obeznámen s tím, co kupuje. U zdravotnických služeb si často kupuje jenom bolest, naději a svoji dávku štěstí. 

2) Vážně nemocný je většinou odkázán na to, co mu doporučí jeho ošetřující lékař, takže trh vlastně není trhem, nýbrž prodejce si sám indukuje poptávku podle své potřeby, kterou mu nemocní v tísni vždy zaplatí. 

3) Záruka na zdravotnické služby, která je u obchodních transakcí běžná a nutná, je ve zdravotnictví nemožná. 

4) Jak vysvětlíme neúspěch rodině při poptávané léčbě onkologického onemocnění, za kterou zaplatil „zákazník“ třeba miliony a nedostal za svoje peníze komoditu, kterou si kupoval?
Řešením by mohla být státem garantovaná síť zdravotnických zařízení rovnoměrně po celé ČR, financovaných současným povinným solidárním zdravotním pojištěním z jednoho státem kontrolovaného fondu. Kapacita zdravotní sítě bude nastavena tak, že pokryje poptávku po zdravotní péči všech občanů ČR.

Kdo bude chtít „lepší“ nebo dřívější ošetření, tak si ho bude muset uhradit ze svojí kapsy navíc v privátním zařízení nebo se navíc připojistit v privátní pojišťovně. Když komerce, tak ať privátní nemocnice ukážou nadstandardní kvalitu zdravotní péče, za kterou si elity budou ochotny zaplatit. Privátní zařízení dostane smlouvu k hrazení služeb z veřejného zdravotního pojištění, pouze pokud splní požadavky na poskytování služeb dané MZd, to znamená nejen vylupování si nejlukrativnějších oborů!

Veškeré zdravotnické služby nepatří mezi ultimativní ve smyslu zajištění zdravotních služeb. Komercionalizace je namístě u výkonů bez zdravotní indikace vyžádaných občany, jako např. estetická medicína a hotelové služby. 

Argument, že by to dopadlo jako v GB, tzv. státní NHS placený ze státního rozpočtu, který je nekvalitní a jsou velmi dlouhé objednací doby, je naprosto lichý, protože NHS je na rozdíl od nás financován ze státního rozpočtu. To znamená, že je odrazem vůle vlády GB, která preferuje kšefty se zdravím a dává do NHS stále méně peněz. U nás by k tomu nedošlo, protože by zůstalo povinné solidární pojištění i pro tzv. elity! 

V případě vládní odpovědnosti je cílem SPD prodloužení života našich občanů ve zdraví minimálně o dva roky během příštích pěti let.

Autor: MUDr. Jan Síla, poslanec za SPD

Foto: Martin Kubica

reklama

reklama


reklama

reklama