Usínáte v autě? Způsobují to vibrace, uspávají i odpočaté řidiče, zjistili vědci

Zhruba každá pátá smrtelná nehoda zahrnuje únavu řidiče. Ukazuje se, že to nemusí být nutně vina řidičů. Příčinou mohou být také přirozené vibrace automobilů. Ovlivňují koncentraci, bdělost a nutí k ospalosti i lidi, kteří usedají za volant zcela odpočatí.

Už se vám někdy klížily oči za volantem? Usnuli jste na místě spolujezdce, sotva jste se vydali na cestu? Nemusí za tím být jen obyčejná únava. Podobný stav přepadá v autě brzy i lidi, kteří do něj jinak usedají čilí a odpočatí.

To je zajímavý výsledek výzkumu vědců z univerzity RMIT v Melbourne v Austrálii, o kterém informoval americký web Science Daily. Vědci při výzkumu testovali dobrovolníky a dospěli k zajímavým výsledkům.

Ty možná v lecčems změní i automobilový průmysl. Vědci teď doufají, že by jejich objev mohli využít výrobci aut a automobilových sedaček. Vibrace by se možná daly využít dokonce i opačně, k povzbuzení pozornosti řidičů.


Zažili jste už mikrospánek za volantem?

Únava za volantem bývá významnou příčinou mnoha dopravních nehod, často i tragických a smrtelných. To byl i jeden z důvodů, proč se vědci z univerzity v Melbourne na tento aspekt zaměřili. „Víme, že jeden z pěti Australanů někdy usnul za volantem. A víme, že tahle ospalost je významná pro bezpečnost na silnicích,“ řekl vedoucí výzkumu profesor Stephen Robinson.

Dobrovolníci se při něm podrobili jízdám ve virtuálním simulátoru na monotónní dvouproudé dálnici. Simulátor ovšem navíc stál na speciální vibrační desce, která mohla vibrovat v různých frekvencích.

Virtuální trasu dobrovolníci při pokusech projížděli zcela bez vibrací a pak při vibracích na nízkých frekvencích (4–7 Hz). Ty se podobají prostředí, které jako řidiči i cestující neustále zažíváme v automobilech. A to jak v osobních, tak v nákladních. Jízda trvala vždy jednu hodinu a vědci při ní měřili proměny srdeční frekvence dobrovolníků.


Ospalost přepadla i ty odpočinuté

Dobrovolníci vystavení vibracím začali už po patnácti minutách pociťovat ospalost. „Naše studie ukazuje, že stabilní vibrace při nízkých frekvencích
– to je ten typ, který zažíváme při řízení – postupně vyvolávají ospalost i mezi lidmi, kteří jsou zdraví a dobře odpočinutí,“ shrnul výsledky pokusů Stephen Robinson.

„Po patnácti minutách od chvíle, kdy jste se posadili do simulátoru, se už začala dostavovat ospalost. Za půl hodiny už byla schopnost soustředění a bdělosti výrazně ovlivněna,“ dodal vedoucí výzkumu Robinson. 


Vibrace mohou být i dobré. Nakopnou pozornost

Objev by mohl znamenat další pokrok ve vývoji automobilů. „Abychom zlepšili bezpečnost aut, doufáme, že budoucí návrhy autosedaček budou mít prvky, které narušují tento efekt a bojují s ospalostí způsobenou vibracemi,“ řekl Stephen Robinson.

Výzkum hodlá univerzita rozšířit o větší skupinu dobrovolníků a studovat například i vliv věku na odezvu na vibrace. Zvažují využití vibrací i pro studium takových zdravotních problémů, jako je třeba spánková apnoe. 

„Náš výzkum také naznačuje, že vibrace na některých frekvencích mohou mít opačný účinek a pomáhají udržet lidi v bdělém stavu. Chtěli bychom prověřit širší spektrum frekvencí a pomoci k vývoji designu vozu, který by potenciálně mohl využít těch dobrých vibrací,“ dodal Stephen Robinson.

Do té doby řidičům nezbývá než si dávat na únavu stále pozor a bojovat s ní třeba častějšími přestávkami. Tím spíše, že za ni nemohou tak úplně sami a podílí se na ní i jejich auto.


David Garkisch

Foto: Pxhere.com, CC0


Anketa

Zažili jste někdy za volantem spánek nebo mikrospánek?

Celkem hlasovalo 17 čtenářů.
Zrušit vztah ke komentáři

Mohlo by vás také zajímat

Vypadla vám zubní plomba? Můžete to reklamovat? Hodně špatně

Pozor, znovu změna! Nůžky v povinné výbavě autolékárničky zůstanou