Až zazní sirény: Česko mění barvy majáků i záchranářskou uličku

Dneškem se mění několik pravidel pro pohyb na silnicích. Tím nejviditelnějším pro všechny budou nové majáky – dosud sanitky, hasiči a policisté používali jen modré, nově k nim dneškem přibývají červené majáky. Řidiči se musí naučit i nová pravidla záchranářské uličky.

Není to přímo revoluce, přesto se dneškem mění několik zavedených pravidel provozu na silnicích. Dalo by se říct, že teorie dohání praxi. Proto už s sebou řidiči nebudou muset vozit například náhradní žárovky nebo pojistky. Automobily jsou totiž dnes už tak složité, že i zdánlivě triviální výměna žárovky si často žádá služby odborného servisu.

Ze stejného ranku jsou i změny kolem rezervní pneumatiky. Ta byla dosud povinná pro každý vůz, ale od nynějška ji nemusí mít auta vybavená pneumatikami pro nouzové dojetí i po defektu. Případně ta, která mají namísto rezervy prostředky pro bezmontážní opravu píchnuté pneumatiky. Třetí novou výjimku tvoří řidiči, kteří mají uzavřenou smlouvu s nějakou asistenční službou – i oni mohou jezdit bez rezervní pneumatiky.


Redukce lékárniček

Další změny se týkají autolékárniček. I v tomto případě teorie dohnala praxi a ruší část nebezpečných nebo zbytečných komponent. Z lékárniček mizí jako povinná výbava například trojcípý šátek. Slouží k fixaci zlomenin, což je při rychlém dojezdu záchranářů v Česku zbytečné. Rouška pro ošetření pneumotoraxu může být v rukou laika podle nejnovějších poznatků dokonce nebezpečná, a proto je z povinné výbavy rovněž vyškrtnutá. Náplasti s polštářkem, dosud povinné, zase nepatří mezi prostředky zachraňující život, a tedy z lékárniček rovněž mizí.

Nejvýraznější změnou u lékárniček je ale zrušení expirační doby u autolékárniček. Od nynějška už nevadí, pokud bude lékárnička „prošlá“. Podmínkou je, aby byl materiál uvnitř stále v dobrém a použitelném stavu. Více v článku Pozor, znovu změna! Nůžky v povinné výbavě autolékárničky zůstanou.

Další změna se dotýká jak řidičů, tak záchranářů, policistů nebo hasičů. Dosud na sebe jejich auta upozorňovala jen modrými majáky, které připouštěl zákon. Nově budou mít i majáky červené barvy. Důvod je jednoduchý: modrá barva sice výborně funguje v noci, ale za dne je hůře viditelná než červená. Naopak červená zase v noci splývá s koncovými světly aut. Kombinace červených a modrých majáků by tak měla být ku prospěchu všech na silnici.


Záchranářská ulička jak si ji zapamatovat?

Ovšem to nejdůležitější a také nejsložitější se týká změny chování řidičů ve chvíli, kdy za sebou uslyší sirény záchranářů, hasičů nebo policie. Jde o tzv. záchranářskou uličku, o jejíž existenci řidiči v mnoha případech neměli dosud ani ponětí. Přesto existovala a existuje i nadále.

Pokud řidiči uslyší sirény, měli by na silnici vytvořit záchranářskou uličku, kterou bez obtíží projede sanitka, hasičský vůz nebo policie. Nemá cenu zatěžovat paměť tím, jak to bylo dosud. Podstatné je, že jsme se lišili od většiny evropských zemí a novou úpravou se s nimi sjednocujeme.

Jak tedy vytvářet záchranářskou uličku? Funguje na to celkem jednoduchá pomůcka. Pokud se podíváte na hřbet pravé ruky a palec (nejkrajnější levý pruh), který uhýbá a zastavuje vždy vlevo, odtáhnete od ostatních prstů, mezera mezi palcem a ukazováčkem představuje záchranářskou uličku, ostatní prsty pak případné další jízdní pruhy, které uhýbají doprava.


David Garkisch

Foto: Besip


Zrušit vztah ke komentáři

Mohlo by vás také zajímat

Konec příspěvků na brýle. Už se nebudou proplácet skla, ani obroučky