Na Českou lékařskou komoru se denně obracejí desítky lékařů se zkušenostmi s elektronickým receptem. V drtivé většině si stěžují na jeho nefunkčnost, časté výpadky a zdržování v ordinacích. Upozorňují, že systém má rizika a postrádá smysl pro lékaře i pacienta.
Už více než dva týdny mají lékaři v Česku povinnost vydávat svým pacientům elektronické recepty. Jinak jim ze zákona stále hrozí až dvoumilionová pokuta. Tisíce lékařů ale v systému ještě přihlášeny nejsou a další mají s vydáváním eReceptu takové problémy, že raději vydávají recepty klasickým způsobem.
Nový ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (ANO) už avizoval, že lékaře nebude celý letošní rok kvůli eReceptu nikdo pokutovat. Zítra o jeho návrhu budou oficiálně jednat poslanci a patrně ho schválí. Roční odklad pokut za eRecepty je tak de facto odkladem celého povinného systému.
Pardon od pokut? Možná jen z nouze cnost
To, co možná vypadalo jako ústupek lékařům, ve světle jejich zkušeností působí spíše jako vynucený krok a nepřímé přiznání, že systém má velké problémy. Podle poznatků přímo z ordinací elektronické recepty často nefungují, mají výpadky, nedokáží identifikovat pacienta a obecně lékaře zdržují přinejmenším o desítky minut denně.
Samostatnou kapitolou jsou stížnosti lékařů, kteří čekají navzdory slibům už několik měsíců na přihlášení do systému. Teoreticky by většina z nich ani neměla ordinovat, ale berou na sebe riziko a recepty vydávají klasickým způsobem.
Následující texty jsou přesnými citacemi z emailů lékařů, které denně přicházejí na adresu České lékařské komory (email@clkcr.cz). V redakci Našeho zdravotnictví máme tato svědectví lékařů k dispozici a známe i jejich jména, ale rozhodli jsme se je veřejně neuvádět.
David Garkisch
Z ohlasů lékařů na povinný elektronický recept:
"Dnes jsem nutně potřebovala napsat Warfarin pánovi, který si v Německu zapomněl Marcumar, a ono to nešlo!!! Píše mi to, že pán není v registru obyvatel. Přestože jsem zadávala jeho jméno, příjmení, datum narození, rodné číslo, dokonce jsem zkoušela číslo pasu, domácí adresu... A to bylo zadáno, že hradí nemocný. Nic nepomáhalo. Takže jsem musela napsat recept papírový..."
"Zaplať bůh za zázemí fakultní nemocnice, protože kdybych dělal v ambulanci v neziskové organizaci jako před dvěma lety, asi by mě trefil šlak, kdybych eRecept jako vedoucí lékař musel řešit. Systém je prostě uživatelsky nepřipravený, nikdo se pravděpodobně moc nezabýval stranou uživatele. Podobně uživatelsky zoufalé jsou registry ÚZIS - které přes opakovaná upozornění, že je to pomalý, nefunguje to jak má - vypadají úplně stejně."
"Elektronický recept používám od poloviny prosince a od počátku byly problémy. Jde o to, že odeslaný recept se nevrátí z úložiště a já ho musím zadávat znovu. Běžně k této situaci docházelo u každého druhého receptu. Za raritu považuji to, že jsem jeden recept minulý týden zadávala 6x!!! To už jsem nervově nevydržela a vypsala jej klasicky. (...) Pracuji jako praktická lékařka pro dospělé a jistě uznáte, že psát recepty déle, než když se psaly ručně perem je smutné nejen pro mne, ale hlavně pro pacienty, kterým se prodlužuje doba čekání."
"Předpis trvá 3 až 4 krát déle oproti ručně vypsanému. V té době pacient sedí na lůžku a čeká. Kromě toho mi jednou dvakrát za směnu vypadne internet. To znamená vše vypnout a znovu nastartovat. Dalších deset minut zdržení..."
"Patřím ke generaci lékařů, která považuje za hlavní pacienta vyšetřit, určit diagnózu a stanovit léčbu. Teď se zdá, že nejdůležitější na práci lékaře je forma receptu."
"Hlásím opakované problémy s eRecepty u cizinek. Na SÚKL nelze odeslat recepty všech cizinek - i těch, které mají normální modré kartičky pojišťovny a dlouhodobý nebo trvalý pobyt v ČR."
"Řada obcí nemá ulici, jen název obce a čp., což eRecept odmítá přijmout. Po konzultaci s IT technikem mi bylo doporučeno dopsat název obce i do ulice, pak prý to půjde. Považuji za nenormální u celé řady pacientů opravovat a přepisovat adresy jen proto, že to SÚKL neumí zpracovat."
"Pozor se musí dávat na správné vyplnění jména a adresy pacienta. Stačí zapomenutá čárka ve jméně nebo mezera v adrese a pacient prý neexistuje. Také se mi stalo, že č.p. nebylo v registru, po vyplnění č.p. bylo vše v pořádku. Někdy server pracuje pomalu a pak se to taky nepodaří, recept se musí vytisknout normálně a ještě k němu napsat důvod. To fakt zdržuje."
"Mohu ze zkušeností mých a mé manželky potvrdit, že spojení s úložištěm minimálně ve 20 rpocentech pokusů není uskutečněno a musím složitě tisknout původní recepty. Minimálně ve 30 procentech případů trvá odesílání a potvrzení déle než 30s. Denně tedy ztratím cca 30-40 minut času, který bych mohl věnovat pacientům."
"Komunikace se SÚKL je děsivá. Z adresy, která je uvedena v mailu k potvrzení převzetí zásilky, je uveden emailový kontakt, na který nikdo nereaguje. Telefonní kontakt představuje komunikaci s automatem, který oddrmolí obecné informace a mimo přání pěkného dne se nikdo nic nedozví. Pokud máte problémy s přihlašováním, dojde k zablokování účtu a nelze nic dělat."
"Jsem ambulantní psychiatr pro děti a dospělé v Praze a chci vám sdělit, že eRecepty dosud nemohu používat, protože i když jsem se na SÚKL přihlásila včas ještě v listopadu 2017, tak jsem nedostala ještě žádné vyrozumění."
"Negativa:
- Složité přihlašování do systému, ćhybí možnost zapamatování jména a hesla.
- Není možné použít databázi pacientů. I když už jsou jednou v systému zadané pacientovy údaje, program mi je nenabídne. Vše je nutné zdlouhavě vypisovat, včetně PSČ, pojišťovny, adresy, rodného čísla...
- Není možné na takto vyplněnou hlavičku zadat více než dva léky.
- Program si nepamatuje mé údaje.
- Nefunguje zatím jiná možnost, než vytisknout papírovou průvodku. Spotřeba papíru tedy neklesá, naopak trochu stoupla. Velikost A4 použiji na 3 ks průvodky. Papírové recepty, co mám v zásobě, nelze využít.
- Nemohu nahlížet do databáze, co už kdo přede mnou konkrétnímu pacientovi předepsal - čemuž jsem rozuměla jako hlavnímu důvodu zavedení ereceptů.
- Celý proces mi na pacienta zabírá kolem 5-10 minut navíc, a kde ho vzít?
Pozitiva:
- Žádná.
Rozhodně podporuji prosadit erecepty opět jako nepovinnou možnost."
"Já i manžel jsme oba oba ambulantní lékaři. Žádost o certifikát jsme poslali na SÚKL 30. října. Dodnes nám nic nepřišlo."
-
MUDr. Tomáš Maškulík Jsem sice za to, aby byl e-recept nepovinný, ale tady je napsáno několik dezinformací. Pozitivum vidím zatím jenom v jedom - lze napsat recept a kód poslat pacientovi e-mailem nebo SMS. Tedy nemusí osobně ke mně dojít do ordinace. Stačí jenom telefonická konzultace. Tisknu e-recepty na klasické tiskopisy již zakoupených receptů ( i když nemusím ). Rychlost odezvy je 1-2 sekundy, jenom ojediněle jsem zaznamenal větší časovou ztrátu i když jednou to bylo cca 5 minut. Pacient musí být ale v systému správně zadaný včetně adresy, takže kdo má v databázi nepořádek, tak ten na to nyní doplácí. Záleží také na kvalitě software a ako je nastavený. -
Ivo Vermousek Upozorňuji Vás, že napsat recept v nepřítomnosti pacienta není legální a je proti dikci smlouvy s VZP. Kolega byl za předpis v nepřítomnosti dosti mastně pokutován. Odezva systému je obvykle 5-10 sekund. Jeden den (20.12.2017) byla odezva řádově 4-7 minut. Měřil jsem to. Osobně se nedomnívám , že to funguje správně. Mě to teda zdržuje. -
MUDr. Tomáš Maškulík Mohl bych poprosit o konkrétní odstavce smlouvy s VZP a legislativy, kde je napsáno, že musí být pacient v ordinaci přítomen osobně a nemůžu mu již na předem ( osobně ) zadaný email nebo telefonní číslo zaslat e-recept na lék, o který mně telefonicky požádá ? Může se například jednat o stabilního hypertonika, který si doma pravidelně měří tlak, nebo o diabetika, kterému sice diabetolog kontroluje tlak a lipidogram, ale léky na to musí psát praktik. Možná jsem hledal špatně, ale nic takového jsem nenašel. Ale rád se nechám poučit. Nerad bych neúmyslně porušoval zákony nebo smlouvu s VZP. Jenom pro úplnost dat uvádím, že jsem tuto možnost ve své ordinaci ještě nevyužil. -
Ivo Vermousek Jste povinen dodržovat podle smlouvy obsah všech vyhlášek etc. tedy i "bodníku" (což je příloha k zákonu, tedy zákon). Žádný výkon v nepřítomnosti neexistuje. Dokonce i minimální kontakt vyžaduje, orientačně zhodnotit zdravotní stav - tedy to těžko uděláte na dálku. Znovu opakuji, kolega s tím měl velké problémy u VZP. Mě několikrát kontrolovali datum receptu, když současně nebyla ke stejnému datu vykázána kontrola, nebo MK. Naštěstí vždy šlo jen o zapomenuté vykázání a vyšetření v dokumentaci bylo - to jim nevadilo, ušetřili, že. Na dálku recept můžete vydat - ale jedině zadarmo, jinak nemůžete vykázat nic. Kontrola a recept SMS, či mailem se logicky vylučují. Dodávám, že na dálku recept vystavujete nejenom zadarmo, ale také na vlastní riziko. Použít napřílad telefonický kontakt podle mě nejde, jeho součástí vystavení receptu není. -
MUDr. Tomáš Maškulík Nikde není napsáno, že musím vykázat výkon. Jak jste psal, když nevykážu, tak pojišťovna ušetří. Nicméně jak jste také psal, záznam v dokumentaci o předepsaném léku být musí. A když pojišťovna u předepsaného léku nevidí současně i výkon, tak přijde na kontrolu a hledá, zda ten záznam existuje, jinak teoreticky můžou nechat ten lék lékaři zaplatit. U výkonu 09511 je v bodníku napsáno jedině : Nutný zápis o konsultaci v dokumentaci. Takže tento výkon v tomto případě je na místě - zhodnotil jsem, že pacient má svou chronickou medikaci užívat i nadále. Mimochodem existuje také výkon telefonická konzultace 09513. Oba jsou pro praktiky zahrnuty v kapitaci, takže je skoro nikdo z nás nevykazuje. Takže ještě jednou, proč musí být pacient při předepsání léku v ordinaci ? A který předpis, metodika, nebo nařízení mi výše uvedený postup zakazuje ? Naopak, pokud pacient požádá ( teoreticky i telefonicky nebo datovou schránkou ) o vystavění e-receptu emailem nebo SMS, tak máme povinnost mu v tom vyhovět dle 415/2017 par. 5 odst. 8.
-