Hlavička
Zprávy -
03/07/2020

Kampaň proti kolapsu zdravotnictví vyhrála v Londýně prestižní cenu

Napříč celým Českem se loni prohnala kampaň 9 proti kolapsu zdravotnictví. Oslovovala nejen lékaře a sestry přímo v nemocnicích, ale i veřejnost ve městech. Zaujala také ve světě – teď zabodovala na udílení prestižních cen SABRE Awards v Londýně a stala se kampaní roku.

reklama

reklama

Cílem kampaně bylo upozornit na špatný stav podfinancovaného zdravotnictví, na jeho personální devastaci, odchody lékařů do zahraničí a sester mimo obor i opadající zájem mladých lidí o studium medicíny.

Kampaň byla úspěšná, přitáhla pozornost veřejnosti k problémům zdravotnictví a dodala sílu na hlase také samotným zdravotníkům. Premiér Babiš a ministr Vojtěch pak pod tímto tlakem krizového štábu zdravotníků, nemocnic i pacientů ustoupili a uvolnili několik miliard. Tyto peníze do té doby zadržovaly na svých účtech zdravotní pojišťovny.


reklama

Kampaň českých zdravotníků uspěla mezi 1 800 projekty

Teď se kampani 9 proti krizi ve zdravotnictví dodatečně dostalo i významného mezinárodního uznání. V Londýně získala prestižní světovou cenu v soutěži SABRE Awards. Soutěž je obdobou filmových Oscarů v oblasti komunikace s veřejností. 

Za kampaní z loňského září stojí agentura Ewing Public Relations, Lékařský odborový klub (LOK-SČL) a zdravotnické odbory (OSZSP). Kampaň uspěla v konkurenci 1 800 projektů přihlášených do letošního ročníku v regionu EMEA (Evropa, střední Východ a Afrika).

Na finálový shortlist čítající celkem 400 kampaní se v silné konkurenci probojovalo pouze osm českých projektů. Mezinárodní porota udělila hlavní cenu kampani 9 PKZ v kategorii Public Affairs, která patří ze strany PR profesionálů i politických představitelů k nejsledovanějším a také k nejprestižnějším.


S polní nemocnicí napříč Českem

O kampani jsme na stránkách Našeho zdravotnictví obsáhle informovali. Odstartovala videoklipem, který upozornil na problémy českého zdravotnictví: Kampaň za zdravotnictví rozjel šokující klip. Popisuje realitu lékařů a sester.

Hned od počátku budila kampaň emoce. Měsíc cestovala po republice a krizový štáb s ní navštěvoval nemocnice v jednotlivých krajích. Tam burcovala nejen lékaře a sestry přímo v nemocnicích, ale oslovovala také veřejnost. V každém krajském městě vyrostl stan „polní nemocnice“, kde se sbíraly podpisy veřejnosti pod petici za požadavky zdravotníků.


Medicína už studenty tolik neláká. Jiné obory zajistí lépe

Při často emotivních debatách se zdravotníky přímo v nemocnicích vyplynula řada dalších problémů, kterými zdravotnictví trpí. Ukázalo se například, že v nemocnicích nechybějí jen lékaři a sestry, ale že se mnohde nedostává ani ostatního personálu. Více v článku Nemocnicím docházejí už i kuchařky, pradleny a údržbáři. Za ty peníze...

Charitě ČR se kampaní podařilo přitáhnout pozornost k faktu, že v Česku tzv. domácí péče o pacienty mimo nemocnice takřka živoří. Byla také jedním z prvních oborů, kterým se premiér rozhodl finančně pomoci. Psali jsme o tom v článku Charita protestuje: Babiš lže. Až budete chtít stonat doma, poznáte to.

Kampaň upozornila i na další efekt nízkých příjmů ve zdravotnictví – medicína už zdaleka není pro nové studenty tak přitažlivá, jak bývala, a často dávají přednost jiné, lepší kariéře. Svědčí o tom například tento text: Student: Maturuju a chci na medicínu. Má to smysl? Ekonomka mě zajistí víc.


Kampaň lékařů uspěla už podruhé

Kampaň vyvolala i do jisté míry očekávanou reakci mezi politiky. „Celé je to hra na lidi,“ komentoval ji zpočátku ministr zdravotnictví Adam Vojtěch, podle kterého žádná krize ve zdravotnictví neexistuje. Zprvu byl stejně neústupný i premiér Andrej Babiš, aby později se zdravotníky sám vyjednával o miliardách zadržovaných na účtech zdravotních pojišťoven. Více například v článku Babiš s Vojtěchem ustupují tlaku. Uvolní pro zdravotnictví další miliardy.

Současné ocenění kampaně v soutěží SABRE Awards není prvním úspěchem agentury Ewing PR a českých zdravotníků. V roce 2011 dosáhli ještě prestižnějšího úspěchu – tehdejší kampaň zdravotníků Děkujeme, odcházíme byla vyhlášena nejlepší světovou kampaní roku a stala se laureátkou ceny Global SABRE Awards. Kromě toho si utrhla i hlavní cenu v kategorii Střední a východní Evropa.


David Garkisch


reklama

reklama

reklama

reklama