Pokud z pandemie koronaviru vzešla i nějaká pozitiva, jedním byla ukázka, jak důležitá je telemedicína. Nejde jen o lékaře, kteří museli okamžitě a radikálně změnit způsob péče, ale především o pacienty. Mnozí zjistili, že některé návštěvy ordinace nahradí klidně telefon a email.
První zárodky telemedicíny, tedy léčení na dálku, se objevily už před více než půl stoletím. Stála za nimi NASA a její program pro pilotované vesmírné lety. Bylo totiž nutné sledovat zdravotní stav a tělesné funkce astronautů. Už záhy, v šedesátých letech, se ve Spojených státech začaly nemocnice a jejich lékaři propojovat uzavřenými televizními okruhy. Později satelitní přenos přinesl zdravotnictví i do izolovaných zapadlých aljašských a kanadských vesnic, na ropné plošiny v Severním moři nebo k vědcům v Antarktidě.
To vše je telemedicína, a navíc jen malý kousek z ní. Internet pro telemedicínu znamenal velký skok a nejenže ji lidem zpřístupnil, ale poskytl jí i další zajímavé možnosti rozvoje. Tento způsob péče pomalu proniká také do běžného zdravotnictví a celosvětová pandemie koronaviru pro telemedicínu paradoxně znamená další impuls k rozvoji.
Poloprázdné čekárny a pacienti po telefonu
Pokud jste někdy volali s čímkoli svému lékaři, třeba jen o radu nebo kvůli vypsání pravidelného receptu, už jste telemedicínu v malém praktikovali. Češi jsou přesto pořád přeborníky v počtu návštěv lékaře, i když jich řada není nezbytných a pohodlně je nahradí a vyřeší kontakt po telefonu nebo emailem.
I tohle se ale letos s příchodem koronaviru zásadně změnilo. Jestli jste v posledních měsících byli u lékaře, našli jste tam prázdné nebo poloprázdné čekárny. Lékaři i pacienti přešli na rezervační systém a na doporučení ministerstva zdravotnictví omezili návštěvy ordinací jen na ty nejnutnější. Došlo to tak daleko, že teď lékaři naopak pacienty vyzývají, aby odložené preventivní prohlídky rychle dohnali. Více v článku Lékaři vyzývají: Nebojte se a choďte na prohlídky! Na jaké máte nárok?
Budoucnost je ve vzdáleném kontaktu lékaře a pacienta
O preventivních prohlídkách to neplatí, ale každý lékař jistě zná situace, kdy byla osobní návštěva pacienta v ordinaci zbytečná a připravila o čas všechny zúčastněné. "Budoucnost je ve vzdáleném kontaktu lékaře a pacienta," domnívá se například Miroslav Palát, prezident České asociace dodavatelů zdravotnických prostředků (CzechMed).
"Trvá předsudek, že kontakt s pacientem lze realizovat pouze osobní konzultací. Zajímavostí je, že předsudek panuje jak na straně lékaře, tak pacienta. Praxe ukazuje, že často více než 60 procent potíží, se kterými by pacient šel do ambulance praktického lékaře, by se dalo vyřešit vzdálenou konzultací. Třeba pomocí videohovoru nebo chatu," tvrdí Miroslav Palát.
Lékaři na emailu
Jak do chodu ordinací a vztahů mezi lékaři a pacienty zasáhl koronavir, je dobře patrné třeba ze statistik společnosti Moje ambulance. V březnu vydaly pobočky společnosti například v Moravskoslezském kraji dvojnásobek elektronických neschopenek než jindy. Způsobil to náhlý zájem pacientů o "bezkontaktní" péči, jak ostatně doporučovala vládní ochranná opatření.
"Naše ambulance přechodně využívaly převážně telefonickou a mailovou komunikaci. Ukázalo se, že jsou opravdu některé záležitosti, které lze tímto způsobem vyřešit, aniž by bylo nutné pacienta zvát osobně," potvrzuje praktická lékařka Ludmila Mazylkinová z ordinace Moje ambulance.
Elektronické recepty v krizi překvapily
Podle zkušeností doktorky Mazylkinové pacienti v ordinaci nejvíc využívali zasílání receptů pomocí SMS a vystavování elektronických neschopenek. "Musím říci, že tak, jak byla elektronická neschopenka při zavádění do praxe přijímána lékaři s rozpaky, tak v této situaci byla velmi vítána ze strany zdravotnického personálu i ze strany pacienta. Nikdo ze suspektních pacientů nebyl nucen osobně navštěvovat ambulanci a vystavovat sebe, nás i okolí potenciální nákaze. Stejně tak i eRecept odeslaný pomocí SMS kódu na mobilní telefon pacienta byl maximálně využíván," dodala doktorka Ludmila Mazylkinová.
Poklonu za úspěch v "zátěžovém testu" koronavirem eReceptu složil i prezident České lékařské komory Milan Kubek. "Co mě příjemně překvapilo, byly elektronické recepty. Pro jejich povinnost jsem dříve nebyl, ale ukázaly se jako funkční a i přes nápor systém nezkolaboval," uvedl prezident lékařské komory. Více v článku Za nedostatek roušek musí nést někdo odpovědnost, říká šéf lékařů Kubek
Pacienti péči na dálku uvítali
Zájem pacientů o tuto péči na dálku byl značný. "Převážná většina pacientů byla ráda, že lze tímto způsobem své problémy vyřešit bez nutnosti osobní návštěvy, hlavně kvůli strachu z možné nákazy," potvrdila lékařka Ludmila Mazylkinová ze společnosti Moje ambulance.
Právě tato společnost má s telemedicínou v Česku zkušenosti. Je největší českou sítí ordinací praktických lékařů pro dospělé, která pečuje téměř o 190 000 pacientů v 18 městech. Pacienti se objednávají on-line, přes počítač se radí o diagnostice i léčbě, mají k dispozici on-line poradnu a s lékařem se mohou spojit také přes Skype. Pochopitelně ale docházejí na prohlídky také osobně.
Diabetici a kardiaci jsou u lékaře on-line
To je ovšem jen nejviditelnější část telemedicíny, a to spíše ta jednodušší. Telemedicína jsou i konzultace mezi lékaři, živé přenosy operací a dokonce samotné operace na dálku prostřednictvím robotů. Rovněž pod telemedicínu spadá dálková diagnostika, online monitorování pacientů nebo vzdálená péče.
I v Česku se už někteří pacienti s touto péčí setkali a setkávají. Olomoucké telemedicínské centrum tak sleduje například těžké diabetiky a na dálku kontroluje jejich hladinu cukru v krvi. Podobné systémy monitorují aktuální stav kardiaků nebo si pacienti sami změří tlak, tep a společně s váhou a údaji o vypitých tekutinách čísla odešlou každé ráno lékařům. Hodnoty kontrolují nejen lidé, ale i program, který upozorní na případné nebezpečí a dokáže se spojit i se záchrankou.
Dětem s cukrovkou telemedicína otevřela školky a školy
Telemedicína také doslova mění životy dětí s cukrovkou. "V dětské diabetologii přináší dálkový monitoring přínosy hned v několika směrech. Doposud byli tito pacienti diskriminováni v přijetí do předškolního a školního vzdělávání. Nikdo za ně nechtěl převzít odpovědnost. Díky dálkovému monitoringu jsou plně pod kontrolou rodiny i lékaře a jejich přijetí do školky a školy přestalo být problémem. Pacienti jsou dlouhodobě správně kompenzováni, proto se u nich snižuje riziko vzniku dalších komplikací," uvedl jeden z příkladů prezident CzechMed Miroslav Palát.
Je pravděpodobné, že podobných pozitivních zpráv o telemedicíně uslyšíme stále více a setkávat se s ní budeme pořád častěji. Nenahradí sice nikdy lékaře, ale ušetří jim čas, stejně jako pacientům. Mnoho nemocí a rizikových stavů dokáže telemedicína odhalit dříve než si jich člověk všimne sám a šetří tak zdraví, životy a v neposledku i peníze.
David Garkisch
Ilustrační foto: Pixnio.com, CC0
Anketa
Komunikujete někdy se svým praktickým lékařem po emailu?
-
ola Můj pohled: Moje ambulance se chlubí, jak dlouho u ní ordinují lékaři. S jednou nemocí může pacient navštívit i několik tamních lékařů. Čím více telemedicíny, tím méně osobního kontaktu a tím více potřeba navíc psychologa. Občas s pacientem komunikovat mailem- to není telemedicína. A odpovídat na maily bude jenom, nebo vždy lékař? Ale při pokračující personální devastaci a nedostatku zdravotníků, i toto je cesta, jak substituovat kvalitního lékaře někým jiným ….. Pacient nepozná, kdo je na druhém konci drátu. Jsou obory, kde je telemedicína k ničemu. -
michal Tteraz je zaujímavé vidieť, ako to funguje... Pacient zavolá praktikovi a ten mu povie, že kde má ísť. Teda vlastne je to super tá telemedicína, praktik urobí ešte menej ako predtým a špecialista to isté ako predtým - fakt sa to zvrhlo. Česť výnimkám. -
pl Michale, jestli "praktikem" myslíte ukrajinskou nevzdělanou vatu, často bez atestace, která má sloužit v rámci "tele" tím, že přeposílá unicity spřáteleným a smluvním specialistům k těžbě, pak ano, tak jest. Jinak ne, reálnému praktikovi, kterej se o své pacienty stará, starat chce a zná je, včetně rodových linií a sklonů, je celé slavné "tele" k ničemu a do tohoto byznysu s rodnými čísly se ani potřebu zapojit nemá. Není proč. Někde v regionu je rád že je rád, a samozřejmě recept svým lidem pošle i elektronicky, ale o tom nemluvíme. to není ten správný "telebyznys " jak jej vídáme ve velkých městech a okolí, ten cílí jen na mladé, zdravé, vydělávající......kterým rámcově nic není
-
-
pl Ale nepopostrčil. Když má člověk skutečný a reálný problém který vyžaduje skutečné vyšetření, nějaká "tele" to nenahradí. "Tele" je vynikající jen pro byznys .. těžbu. Těžbu unicitů, zejména mladých, zdravých a přepracovaných nebo neurotických, kteří odevzdají rodné číslo a byznys těžař / provozovatel portálu / je prožene řadou sprátelených specialistů, ti vytěžej výkony, obvykle sa na nic moc nepřijde, ale pojištovna platí a platí a platí nesmysle typu nejrůznějších serologií, a molybdenu ve slinách. Z baterie testů za 80 tisíc vyjde akorát CRP 10 a specialista doporučí " kontrolu CRP cestou PL" a závěr zní " chronická rýma, elevace CRP. Vynikající. Bravo !!! A unicitovi je stejně, nebo hůře než na začátku. Unicit si taky za "objednání ke specialistům" připlatí, byznys se posune a je to. Přitom by si potřeboval popovídat a ulevit, možná začít léčit úzkosti.......ale ....no nic. Akorát to zvětší zdejší švédský stůl, a když je někdo skutečně nemocný, nedejbože polymorbidní, slavnej systém "tele" se na něj.....vy víte co . -
pl Přeháním ? ale kdež. Registrace paní před týdnem nové, prošla pro únavu přesně něčím takovým, Testy za sto litrů různá vyšetření asi u 10 specialistů dohozena přes tele portál . Crp 11, doporučení znělo " kontrola CRP cestou PL"..... měla odebrány ASMy, všechno možné, ovšem screening celiakie ne, jinak komplet imunitu i autoimunitu....všechny serologie, samozřejmě všechny CMV a spol. Prostě --- vyšetření vede vlastník laboratoře, a ne skutečný lékař. Jen byznys, nula medicíny. Paní je unavená naprosto stejně, unavena proto že nespí, nespí proto že se předčasně budí, protože na ní leze deprese . Potřebuje spát, psychoterapii, řešit životní situaci, podporu, přeuspořádat nějaký věci a možná i léčit deprese. Něpotřebuje odběry za 120 tisíc, nepotřebuje tele portál, kde jí nikdo neporadí co dále. A kde je každému ukradena, když jí vytěžil. Nepotřebuje kontrolovat "CRP cestou praktika", a ne nepotřebuje ani "kontrolní laboratoř autoimunity opět za půl roku na našem pracovišti"....... Jen vlastník tele portálu si mne ruce z provize, a vlastník laboratoře z kšeftu..... jinak nikdo, ta paní již vůbec ne. Odebráno mnoho zkumavek, ale jí se neulevilo ani o fous. O ničem.
-
-
František Chtěl bych se taky přidat do vaší vášnivé diskuse. Když člověk přijde a pořádně neřekne co mu je tak se nedivte, že ho pošlou na všechna možná vyšetření. Ono je třeba popsat co Vám skutečně je. Stejně tak jak si někteří pacienti vymýšlí a pořádně neví co jim je tak potom k tomu může přistoupit i doktor, protože vlastně pořádně neví co pacientovi je a co ho skutečně trápí. Můžete narazit jak na pacienta, který se chce prostě jen "ulít" z práce tak podobně to může udělat i doktor a poslat pacienta na různá vyšetření. Myslím si ale, že těchto případů (myslím doktory) je minimum. I statisticky je více pravděpodobné, že je více těchto pacientů (kterých je větší vzorek) co se snaží obejít systém a to, že jste zrovna narazil na 1 nebo 2 doktory, kteří to takto dělají je skutečně náhoda. Samozřejmě se zde řeší jen ty špatné případy takže bych rád uvedl i svoji zkušenost jako protipól vašemu názoru: kamarádka byla právě v mojí ambulanci s tím, že ji neustále bolí hlava. Skutečně to nebyla jen vymyšlená bolest. Po vyšetření zjistili (skutečně už na mojí ambulanci), že má ze sedavého zaměstnání tak zkroucená záda, že začala ihned chodit na rehabilitace, byla jí doporučena návštěva fyzioterapeuta a i základní cvičení na záda. Takže moje zkušenost je pozitivní. -
Michal Ja som samozrejme rád, že sa toto diskutuje, áno je to problém reťazcov, resp. teraz najvačších poskytovateľov tele starostlivosti. Proste to reálne lekára nahradiť nemože a nikdy nebude mocť a funguje to vlastne iba ako veľký biznis. Len toto by si mala uvedomiť poisťovňa. -
Doktor z hor Trochu mě to přijde jako reklamní článek IT firmy prodávající ty svoje telemedicíny. V době krize pacienti volili možnost komunikovat na dálku, ale nyní kdy už Prymulovo a Maďarovo strašení nefunguje se rychle vrátili do čekáren. Nejspíše proto, že pochopili, že přímý kontakt moc nahradit nejde. I třeba vyžádání receptu na trvalou medikaci mailem není nijak oblíbené a dělají to ti stejní, kteří to dělali i před tím. -
Dr. Paul Nejlepší nabídka pro urgentní ledviny se kupuje za maximální částku 800 000,00 USD. B ve, O ve a A ve je urgentně potřebný v nemocnicích Apollo Hospital v Indii. Každý, kdo je ochoten prodat svou ledvinu, by nás měl okamžitě kontaktovat a nabídne vám všechny nejlepší PENÍZE a MEDIKACE. Nacházíme se v Indii, Kanadě, Velké Británii, USA, Malajsii, Jižní Africe atd. Platíme předem vaše peníze předem před operací, kontaktujte nás Whatsapp him 1 (701) 353-1601 E-mail: columbiaasiahospital748@yahoo.com S pozdravem: Dr. David Ferguson