Pokud z pandemie koronaviru vzešla i nějaká pozitiva, jedním byla ukázka, jak důležitá je telemedicína. Nejde jen o lékaře, kteří museli okamžitě a radikálně změnit způsob péče, ale především o pacienty. Mnozí zjistili, že některé návštěvy ordinace nahradí klidně telefon a email.
reklama
reklama
První zárodky telemedicíny, tedy léčení na dálku, se objevily už před více než půl stoletím. Stála za nimi NASA a její program pro pilotované vesmírné lety. Bylo totiž nutné sledovat zdravotní stav a tělesné funkce astronautů. Už záhy, v šedesátých letech, se ve Spojených státech začaly nemocnice a jejich lékaři propojovat uzavřenými televizními okruhy. Později satelitní přenos přinesl zdravotnictví i do izolovaných zapadlých aljašských a kanadských vesnic, na ropné plošiny v Severním moři nebo k vědcům v Antarktidě.
To vše je telemedicína, a navíc jen malý kousek z ní. Internet pro telemedicínu znamenal velký skok a nejenže ji lidem zpřístupnil, ale poskytl jí i další zajímavé možnosti rozvoje. Tento způsob péče pomalu proniká také do běžného zdravotnictví a celosvětová pandemie koronaviru pro telemedicínu paradoxně znamená další impuls k rozvoji.
reklama
Poloprázdné čekárny a pacienti po telefonu
Pokud jste někdy volali s čímkoli svému lékaři, třeba jen o radu nebo kvůli vypsání pravidelného receptu, už jste telemedicínu v malém praktikovali. Češi jsou přesto pořád přeborníky v počtu návštěv lékaře, i když jich řada není nezbytných a pohodlně je nahradí a vyřeší kontakt po telefonu nebo emailem.
I tohle se ale letos s příchodem koronaviru zásadně změnilo. Jestli jste v posledních měsících byli u lékaře, našli jste tam prázdné nebo poloprázdné čekárny. Lékaři i pacienti přešli na rezervační systém a na doporučení ministerstva zdravotnictví omezili návštěvy ordinací jen na ty nejnutnější. Došlo to tak daleko, že teď lékaři naopak pacienty vyzývají, aby odložené preventivní prohlídky rychle dohnali. Více v článku Lékaři vyzývají: Nebojte se a choďte na prohlídky! Na jaké máte nárok?
Budoucnost je ve vzdáleném kontaktu lékaře a pacienta
O preventivních prohlídkách to neplatí, ale každý lékař jistě zná situace, kdy byla osobní návštěva pacienta v ordinaci zbytečná a připravila o čas všechny zúčastněné. \""Budoucnost je ve vzdáleném kontaktu lékaře a pacienta,\"" domnívá se například Miroslav Palát, prezident České asociace dodavatelů zdravotnických prostředků (CzechMed).
\""Trvá předsudek, že kontakt s pacientem lze realizovat pouze osobní konzultací. Zajímavostí je, že předsudek panuje jak na straně lékaře, tak pacienta. Praxe ukazuje, že často více než 60 procent potíží, se kterými by pacient šel do ambulance praktického lékaře, by se dalo vyřešit vzdálenou konzultací. Třeba pomocí videohovoru nebo chatu,\"" tvrdí Miroslav Palát.
Lékaři na emailu
Jak do chodu ordinací a vztahů mezi lékaři a pacienty zasáhl koronavir, je dobře patrné třeba ze statistik společnosti Moje ambulance. V březnu vydaly pobočky společnosti například v Moravskoslezském kraji dvojnásobek elektronických neschopenek než jindy. Způsobil to náhlý zájem pacientů o \""bezkontaktní\"" péči, jak ostatně doporučovala vládní ochranná opatření.
\""Naše ambulance přechodně využívaly převážně telefonickou a mailovou komunikaci. Ukázalo se, že jsou opravdu některé záležitosti, které lze tímto způsobem vyřešit, aniž by bylo nutné pacienta zvát osobně,\"" potvrzuje praktická lékařka Ludmila Mazylkinová z ordinace Moje ambulance.
Elektronické recepty v krizi překvapily
Podle zkušeností doktorky Mazylkinové pacienti v ordinaci nejvíc využívali zasílání receptů pomocí SMS a vystavování elektronických neschopenek. \""Musím říci, že tak, jak byla elektronická neschopenka při zavádění do praxe přijímána lékaři s rozpaky, tak v této situaci byla velmi vítána ze strany zdravotnického personálu i ze strany pacienta. Nikdo ze suspektních pacientů nebyl nucen osobně navštěvovat ambulanci a vystavovat sebe, nás i okolí potenciální nákaze. Stejně tak i eRecept odeslaný pomocí SMS kódu na mobilní telefon pacienta byl maximálně využíván,\"" dodala doktorka Ludmila Mazylkinová.
Poklonu za úspěch v \""zátěžovém testu\"" koronavirem eReceptu složil i prezident České lékařské komory Milan Kubek. \""Co mě příjemně překvapilo, byly elektronické recepty. Pro jejich povinnost jsem dříve nebyl, ale ukázaly se jako funkční a i přes nápor systém nezkolaboval,\"" uvedl prezident lékařské komory. Více v článku Za nedostatek roušek musí nést někdo odpovědnost, říká šéf lékařů Kubek
Pacienti péči na dálku uvítali
Zájem pacientů o tuto péči na dálku byl značný. \""Převážná většina pacientů byla ráda, že lze tímto způsobem své problémy vyřešit bez nutnosti osobní návštěvy, hlavně kvůli strachu z možné nákazy,\"" potvrdila lékařka Ludmila Mazylkinová ze společnosti Moje ambulance.
Právě tato společnost má s telemedicínou v Česku zkušenosti. Je největší českou sítí ordinací praktických lékařů pro dospělé, která pečuje téměř o 190 000 pacientů v 18 městech. Pacienti se objednávají on-line, přes počítač se radí o diagnostice i léčbě, mají k dispozici on-line poradnu a s lékařem se mohou spojit také přes Skype. Pochopitelně ale docházejí na prohlídky také osobně.
Diabetici a kardiaci jsou u lékaře on-line
To je ovšem jen nejviditelnější část telemedicíny, a to spíše ta jednodušší. Telemedicína jsou i konzultace mezi lékaři, živé přenosy operací a dokonce samotné operace na dálku prostřednictvím robotů. Rovněž pod telemedicínu spadá dálková diagnostika, online monitorování pacientů nebo vzdálená péče.
I v Česku se už někteří pacienti s touto péčí setkali a setkávají. Olomoucké telemedicínské centrum tak sleduje například těžké diabetiky a na dálku kontroluje jejich hladinu cukru v krvi. Podobné systémy monitorují aktuální stav kardiaků nebo si pacienti sami změří tlak, tep a společně s váhou a údaji o vypitých tekutinách čísla odešlou každé ráno lékařům. Hodnoty kontrolují nejen lidé, ale i program, který upozorní na případné nebezpečí a dokáže se spojit i se záchrankou.
Dětem s cukrovkou telemedicína otevřela školky a školy
Telemedicína také doslova mění životy dětí s cukrovkou. \""V dětské diabetologii přináší dálkový monitoring přínosy hned v několika směrech. Doposud byli tito pacienti diskriminováni v přijetí do předškolního a školního vzdělávání. Nikdo za ně nechtěl převzít odpovědnost. Díky dálkovému monitoringu jsou plně pod kontrolou rodiny i lékaře a jejich přijetí do školky a školy přestalo být problémem. Pacienti jsou dlouhodobě správně kompenzováni, proto se u nich snižuje riziko vzniku dalších komplikací,\"" uvedl jeden z příkladů prezident CzechMed Miroslav Palát.
Je pravděpodobné, že podobných pozitivních zpráv o telemedicíně uslyšíme stále více a setkávat se s ní budeme pořád častěji. Nenahradí sice nikdy lékaře, ale ušetří jim čas, stejně jako pacientům. Mnoho nemocí a rizikových stavů dokáže telemedicína odhalit dříve než si jich člověk všimne sám a šetří tak zdraví, životy a v neposledku i peníze.
David Garkisch
Ilustrační foto: Pixnio.com, CC0
reklama
reklama
Mohlo by vás zajímat
reklama
reklama