Nehodu ani kolaps nikdo neplánuje, zaskočí pacienta i jeho rodinu. Zoufalí lidé chtějí jako první znát osud svého blízkého: Co mu je? Kam ho odvezli? Ochrana soukromí ale záchranářům brání poskytnout informace. Změnit by to mohl nový nápad: domluvené heslo.
Novinku, kterou jinde v Česku zatím nenajdete, zkoušejí u jihomoravské záchranky. Její princip je jednoduchý – pacient a rodina mají předem dohodnuté společné heslo pro případ, že by se někomu něco stalo a musel náhle do nemocnice.
Kdokoli, kdo zavolá a heslo do telefonu použije, se od záchranářů dozví detaily ke konkrétnímu pacientovi. A především to, kam ho záchranáři odvezli. Zpravidla to bývá to první, co lidé chtějí vědět, a bohužel jim dosud není možné tak jednoduše po telefonu vyhovět.
Jak prolomit povinnou mlčenlivost? Heslem!
Změnit by to mohl právě systém, který do praxe zavádějí záchranáři Jihomoravského kraje. I oni se totiž se zákazem poskytování informací neustále potýkají. „Jsme vázáni povinnou mlčenlivostí, pokud jde o sdělování informací týkajících se pacientů, o které se postaráme a převážíme je k návazné péči do zdravotnických zařízení. Právě informace, kam pacienty převážíme, je jedna z nejčastějších, na kterou se nás lidé dotazují. Proto bylo třeba najít způsob, jak vyjít vstříc těm, kteří volají s obavami o své rodinné příslušníky. Trápilo nás, že jim nemůžeme pomoci,“ vysvětlil Ondřej Kašpar, vedoucí právního oddělení jihomoravské záchranky.
Řešení, s nímž jihomoravští záchranáři přišli, není možná nejdokonalejší, ale spojení mezi pacientem a blízkými nepochybně usnadňuje. Spočívá ve zdánlivě jednoduché úpravě programu takzvané elektronické karty pacienta. Tahle karta nově obsahuje kolonku i pro dohodnuté heslo pacienta s blízkými.
„Heslo pro komunikaci s jeho rodinou se teď nově zobrazuje v našem informačním systému. S tímto systémem pracuje operátor krajského zdravotnického operačního střediska. Předem zvolené a domluvené heslo umožňuje operátorovi sdělit informace kompetentním osobám. Podotýkám, že heslo může být zvoleno zcela libovolně,“ vysvětlila Romana Pochylá, hlavní sestra jihomoravské záchranky.
Záchranářská sestra: Aspoň můžeme dát vědět, kde pacient je
V praxi to znamená, že vedoucí posádky sanitky dohodne s pacientem heslo, které zapíše do zdravotnické dokumentace. Když pak nějaký člen rodiny zavolá na operační středisko a uvede toto smluvené heslo, dostane informaci, která je pro něj v dané chvíli tak důležitá.
„Naprosto rozumíme tomu, že lidé mají o svoje blízké obavy, záleží nám na tom, abychom je mohli uklidnit a v ideálním případě podat pozitivní zprávy. Přinejmenším je tedy můžeme informovat o tom, kde se dotyčný pacient právě nachází,“ řekla hlavní sestra záchranářů Romana Pochylá.
Využijí systém i nemocnice?
Systém nepochybně ještě má své mouchy. Heslo například pochopitelně nemůže záchranářům sdělit pacient v bezvědomí. Záchranka chce ale na systému dále pracovat podle toho, co přinese praxe i ohlasy u pacientů či nemocnic.
Ty by ostatně mohly na novinku záchranářů navázat. „Informovali jsme o ní všechny nemocnice v Jihomoravském kraji a heslo jsme jim nabídli k využívání,“ dodala Romana Pochylá. Pokud budou mít nemocnice zájem, mohly by s použitím stejného hesla identifikovat v telefonu lidi, kterým smějí informace o pacientovi sdělit.
David Garkisch
Ilustrační foto: uszsmsk.cz
-
Petr Mám špatnou snima zkušenost " To to už měly v nemocnici v Praze na Karláku před sedmi lety a v Anglii věděly o stavu pacienta dřív než já který jsem zadával přístupové heslo a nikdo o tom jinej nevěděl -
Jiří Tesař Ing Pacient v bezvědomí heslo pochopitelně nedá! Ale nápad to je výborný!A vylepšit by se dal,že každý kdo chce dá heslo své zdravotní pojišťovně a ta do sítě záchranářů.Samozřejmě asi nikdo nechce aby heslo muselo být někdy použito. A když to heslo dostanou i příbuzní,je po problému bezvědomých a hesla! -
Andrea Mně to přijde celé trochu na hlavu. Když někdo skončí v nemocnici, zajímá se o něho především rodina. Kolik cizích asi tak volá? A i kdyby se nějaký zvědavec našel, tak se dozví, kde dotyčný je, to asi nikomu neublíží. Pokud jde o informace o dalším stavu, to už se dá domluvit při návštěvě v nemocnici, ale záchranka by měla být přístupná. Už vidím, jak si všichni vyměníme hesla a budeme si je pamatovat. -
sabina Máte pravdu. Heslo dáváte už dnes pokud jste hospitalizovaná, pokud jste při vědomí, tak uvádíte osoby které mohou být informovány o vašem zdravotním stavu, info jim sdělíte telefonicky. Využili jsme to několikrát. Ale pokud vás odveze rychlá a rodina nebude vědět kam, tak je úplná zhovadilost bránit jí v přístupu k informaci o tom ve kterém zařízení se nacházíte. Není to vyzrazování vaší diagnózy ani ničeho podobného. Ideálně místo testování hesel by bylo fajn, kdyby se zrušila v zákoně pasáž, která tohle přikazuje. Chce to používat zdravý rozum a ne být papežštější než papež.
-
-
Jan Vaněk Zažil jsem situaci kdy mě odvezli manželku do nemocnice a já se nedozvěděl od nikoho NIC. Ty dotazy na to jaké mám heslo mě přihánělo k šílenství. Manželka někde, nevím kde a já zoufalý co se stalo. Nevšiml jsem si že bych měl doma anglickou královnu a bylo tak strašně tajný kam jí odvezli a co jí je. Ty hrůzu, když se nemůžu nic dozvědět, nikomu nepřeji. Mít u sebe nevinnou operátorku s dotazem na heslo, asi bych jí tím telefonem umlátil. Ať si dá heslo kdo chce, ale nenuťte ho všem. Nemáme všichni tajnosti. Zbytečná blbost. -
Michal Ano máte pravdu. Asi jako jediná možnost je nahlási manželku jako pohřeovanou osobu, možná i únos. Vše se tají a napsat dvě věty komentáře už chtějí méno a mejl.
-
-
Měhýžová Alena Proč to neusnadnit náramkem kde by bylo jméno co má za závažný problém zdravotní,jako třeba diabetes,apod.co užívá za lék,který bere celoživotně (warfarin),číslo na mobil blízkému člověku,myslím si,že by to pomohlo záchranářům,ale i těm kdo by našel postiženého,který momentálně nemůže mluvit,tak by zachraňující mohl při zavolání záchranky mohl říct o náramku a co je tam napsané -
Petr Černý Z toho GDPR se jednou zcvoknem. Nic proti ochraně osobních údajů a soukromí. Ale tohle už je skutečně na hlavu. Kdo asi tak bude volat na záchranku a vědět že sanitka odvezla "v devět hodin Frantu Vonáska z jeho bydliště?" Asi jen člověk, který dotyčného osobně zná a ví že se něco stalo. -
Milan Vodáček Domnívám se, že sdělování údajů o pacientovi je v návaznosti na GDPR značně přeorganizované, opravdu se domnívám, že nebude volat nikdo z cizích lidí. Proč by jen tak měli cizí lidé zájem vyvolávat a zjišťovat kam byl pacient převezen a kde potom lží. Na těchto údajích má zájem jenom jeho rodina. -
ola Hmmm, doufám, že se tyto prkotiny řešit nebudou a vyhazovat na ně peníze. Mělo by se řešit krachující zdravotnictví, personálně ( i na záchrance) zdevastované podfinancované celé české zdravotnictví.... -
Lamer Před 14 dny jsme měli člena rodiny v nemocnici. I přesto, že jsem se představil přijmením které nemáme s dotyčným společné, dostal jsem i bez hesla všechny potřebné informace :) -
Jana Před 4 lety syn dostal zprávu-že jeho babičku odvezla den předtím záchranka-on v jižních Čechách-ona v Praze ...po telefonu cestou zjišťoval kontakty na nemocnice a nikde se s ním nechtěli bavit, přestože babče bylo přes 90 let a blízké příbuzné krom něho a jeho brášky neměla. Bohužel žádné heslo neznal...celý naštvaný se dostal až na Policii a odtamtud volali na RZ-že skutečně je příbuzný...ani jim nechtěli nic sdělit. Nakonec se večer dopátral - kdy zasáhl i velící oddělení. Babča byla od předcházejícího večera na patologii a sice ji odvezla RZ-ale v ní vydechla naposled! Může se dávat nějaké heslo..ale také rozlišovat - hlavně když dle evidence a ujištění Policie se jedná skutečně o příbuzného! A pak se dočtete, že pisálkové se v nemocnicích dozvědí i počet stehů u pacienta-u kterého znají pouze jméno! Takže dříve: pamatujte si RČ - bez toho se nebudou s Vámi na úřadě bavit...tak to je již pasé; pamatujte si PIN-ale nedávejte na vše stejné - nepište si jej na tu kartu (takže kartotéku sebou); domluvte se s příbuznými na heslu v případě jednání s lékaři-asi by to chtělo jedno heslo pro celé klany....proč dělat něco jednoduše...když lze z toho udělat drama? -
Anna Tillová. Mám 79 let a pokaždé když odcházím z domova si beru kartičku, kde mám zaznamenáno jaké beru léky, na co mám alergii, poslední očkování proti tetanu a protože jsem byla dárce krve tak tam mám i kartičku s krevní skupinou. Anna. -
Anna Tillová. Mám 79 let a pokaždé když odcházím z domova si beru kartičku, kde mám zaznamenáno jaké beru léky, na co mám alergii, poslední očkování proti tetanu a protože jsem byla dárce krve tak tam mám i kartičku s krevní skupinou. Anna. -
Jirka Heslo je dobrý nápad. Informace o stavu a umístění pacientů by mohli zneužít zločinci, kteří by chtěli svou oběť dorazit. -
sabina Jako vtip dobrý :-)
-
-
Boženka Myslím, že je to dobrý nápad s tím heslem....člověku pomůže jen jeden člověk, zbytek tj. jen další část zvědavců, kteří znát zdravotní stav nepotřebují....... -
Marian Laudin Naco heslo pokud vím zdělení názvu nemocnice nepodléhá k ochraně osobních údajů. Při nehodě pokud jsem blízký příbuzný /rodič bratr atd. / a znám jméno pacienta mělo by toto stačit na podání informace o nemocnici -
Fany Pochopím, že nelze jen tak po telefonu podávat informace o zdravotním stavu pacienta, ale informace o tom, kam jej odvezli, nikoho nijak neohrožuje a ani neomezuje. V dnešní době internetu a kdejakých dotazníků v obchodních řetězcích, kde mimo jiné každý na sebe vybleje kde co i s adresou, telefonem a RČ, ale běda, když bych měl zjišťovat, kam odvezla příslušníka rodiny sanitka, tak to je fakt hrozně tajná a důležitá informace, zneužitelná ve prospěch západních revanšistů. Lidi, proberme se už z těch jejich lží, nesmyslů, příkazů, zákazů a dalších všelijakých blbostí. Jsme národ, který mnoho po století dokázal ubránit svůj jazyk, tradice a kdy jsme dokázali nakopat takovým zadek v čele s Janem Žižkou. Nenechali jsme se nikdy ohnout a vždy jsme se proti takovým dokázali postavit čelem, ať už to bylo v dobách Karla IV., v době husitských válek, nebo nedávná II. světová válka. Otevřeme už konečně oči. -
zdr.sestra Náhodou o tom taky něco vím,protože pracuji v nemocnici na dispečinku,kam nešťastní příbuzní volají a hledají své blízké. Je opravdu zoufalé,když jim nemůžete nic říct(nemocnice vyhrožuje milionovými pokutami a telefony jsou odposlouchávané) Starý dědeček hledá babičku,která ráno spadla v koupelně....o heslu mu můžete něco vyprávět,ale je to čiré zoufalství. Právní oddělení nám po konzultaci řeklo,že ho to nezajímá a máme si to nějak udělat. Tak asi tolik k GDPR.Ano,bude hůř. -
Květa B. zdravý rozum se odstěhoval do Humpolce (napsala bych to jinak, ale nechci být vulgární. Jděte s tím GDPR do pr.... Který debil to pořád vymýšlí , takové ptákoviny, které jen přidělávají lidem starosti a nervy
-
-
Rákosníček Kdo ví, jestli se nějaké heslo vůbec bude používat. Vždyť záchranka nevyužívá ani možnost nahlédnout do "Karty života", kde jsem udělila svůj souhlas a pravidelně všechny změny zaznamenávám. Zdravotní pojišťovna mi sdělila, že to je proto, že informace nemusí být aktuální, neboť informace od lékařů se zaznamenávají až 3 měsíce zpětně. Nač tedy taková technická dokonalost je? -
Hanička Kytička Co když heslo nemá ani postižený ani rodina? Mám syna, který bydlí už sám, ale heslo určitě ještě nikam nezadával. Já v jedné nemocnicci ano, ale nevím už, jaké. Co pak s tím? Sama pracuji v nemocnici, ale tohle mi skutečně přijde postavené na hlavu. Jsem toho názoru, že nic se nemá přehánět. Ani GDPR! To, že spousta cizích firem zná moje telefonní číslo, aniž bych jim ho kdy dala a že mě osloví přes e-mail firma, kterou jsem já předtím nikdy neoslovila, to nikomu nahoře nevadí, ale z otázky, kde leží můj člen rodiny, kterého odvezla sanita, z toho se dělá věda. Fakt nesmysl. -
Šárka Před sedmi lety jsem volala do nemocnice a zjišťovala jsem zdravotní stav máti, kterou odvezli v bezvědomí "rychlou". Samozřejmě jsem nevěděla heslo, tak i přes moje argumenty, že jsem jediná, kdo má zájem o 80 letou paní,že nic neřeknou. Tak jsem se ptala, kdo jim zaplatí poplatek, když jsem jediná, kdo jej zaplatí, tak alespoň jsem se dozvěděla, že je pacientka stabilizovaná. Když jsem přišla do nemocnice a ptala se máti / už byla dobrá/, jaké má heslo, o ničem nevěděla, takže heslo nemohla znát. Když jsem se v sesterně ptala, kdo dal heslo, když máti odvezli v bezvědomí a ona ví, že žádné heslo nedala, tak jsem se dozvěděla, že jsem drzá. Takže tam cosi napsali a zašvindlovali. Jedna ochotnější sestra šla na chodbu, poradila, že máti má heslo změnit a zařídila to. Ovšem poplatek se platil mnohem pružněji, to jim nevadilo, že ho platím já a ne pacientka. Po této zkušenosti s manželem máme domluvené heslo , ale když ho odvezou v bezvědomí, tak heslo těžko někomu řekne a oni budou švindlovat heslo. -
Zdeněk Skokan Dneska už ma většina v mobilnim telefonu označeni komu volat nebo kdo je muj nejbližší telefonní číslo pod zkratkou ICE: takže pokud mobil meho příbuzneho bude v pořadku a ukaže se se volani ICE proč toho nevyužit a poskytnou zakladni ifo než to zase komplikovat ?? nechapu !! -
Jan B. ICE má v telefonu málokdo. Většina lidí má telefon nějak uzamčený a IZS ani PČR se do telefonu dívat nebude a možná ani nesmí.
-
-
Ondrej Řešením je použití něčeho jako je chytrá ztracenka URGENT ID. Je to čip kam vše nahrajete přes mobil a dá se načíst zase mobilem bez speciální aplikace, takže z nemocnice můžou zavolat rodině. -
Hawkie Taky se přihlásím se svou troškou do mlýna. Pokud zvolíme globální pohled, zapadá to přesně do trendu posledních pár desetiletí. Právní systém je stále víc zaplevelený zákony, předpisy a dalšími právními formami, které v reálném světě jde dodržet bez opomenutí jen velmi těžko- a za cenu paralýzy či významného narušení hlavní činnosti. Lékařská zpráva je nyní nikoliv doklad o vyšetření, ale právní dokument, to samé jsou různé informované souhlasy. Zapadá sem i GDPR. Obávám se, že smyslem těchto právních norem je udělat z nás permanentní viníky a zajistit bezrizikovou práci řadě zbytečných lidí. -
Veberová Helena Vymýšlejí se blbosti, které nejsou dobré ani pro pacienta ani pro rodinu, které se to nejvíc týká. Tomu , kdo má tyto pitomé nápady by se měla dát výpověď, protože si tím zajišťuje zaměstnanost a nikomu kromě něj neprospívá. Když jsem pacient nemocnice, uvádím tel. čísla , kdo se smí na moje zdraví zeptat a myslím si, že to tak stačí.