Prodeje léků v Česku vzrostly o šest procent. Nejvíce se zvýšily tržby za ty volně prodejné
Trend růstu českého farmaceutického trhu pokračoval i v uplynulém roce. Zatímco na poli léčiv na předpis české zdravotnictví benefituje z přístupu k inovativní léčbě, růstu cen zamezují úhradové vyhlášky. Naopak trh s volně prodejnými produkty značně ovlivnily změny nákupního chování v důsledku odeznívání pandemie Covid-19, cenové dopady inflace a také rostoucí prodeje na internetu na úkor kamenných lékáren mimo řetězce.
reklama
reklama
Český farmaceutický trh zakončil rok 2022 v meziročně vyšších výsledcích a stejně jako ostatní odvětví ekonomiky tento výsledek poznamenal zrychlený růst cen. Trh s léky na předpis, kde se ceny léků odvíjí od úhradových vyhlášek a inflace se v něm zatím nemohla projevit, rostl z hlediska tržeb o 6 %, z hlediska objemu o 4 %. Naproti tomu trh s volně prodejnými produkty, jehož ceny jsou ovlivňovány volným trhem, zaznamenal 12% růst tržeb při 9% nárůstu prodaného objemu. Z dostupných dat je však patrné, že růst tržeb je ve velké míře způsoben také změnami v nákupním chování Čechů.
Růst trhu patentovaných léků skončil ve dvouciferných hodnotách
Trh s léky na předpis meziročně zpomalil své tempo růstu na 6 % oproti loňským 11 % a objem odbytu vzrostl o necelá 4 %, zatímco v loňském roce byl růst 2 %. V absolutních hodnotách se hodnota trhu zvýšila o více než 4 mld. Kč a činí již téměř 87 mld. Kč. Svou váhu dlouhodobě posiluje nejsilnější skupina léků, a sice léků pro léčbu nádorových onemocnění, které stojí za téměř 23 % hodnoty trhu. Skupinou s nejvíce prodanými jednotkami jsou tradičně léky pro oblast nervového systému s 20% podílem na objemu trhu, mezi které patří zejména analgetika.
Z pohledu patentové ochrany nejvíce posílily patentem chráněné léky s růstem tržeb o 14 %, v kladných hodnotách rok uzavřely i léky bez patentové ochrany, kterým tržby vzrostly o 6 %. Naopak léky, kterým již patentová ochrana vypršela, zaznamenaly o 6 % nižší prodeje, potvrzujíce tak dlouhodobý trend poklesu cen díky postupnému vstupu generických léků.
reklama
Biosimilární léky jsou stále na vzestupu
Originální léky na předpis si v loňském roce připsaly tržby o 6 % vyšší než v roce předchozím, tedy o 1 procentní bod méně než generické léky se 7% růstem. Generické léky rostly rychleji i z hlediska prodaného množství, kdy originální léky zaznamenaly 3% a generické 4% růst.
Výrazně rostoucí skupinou jsou tzv. biosimilární léky, alternativa k originálním biologickým lékům fungující na podobném principu jako standardní generická léčiva – biologická látka obsažená v biosimilárních lécích musí splňovat stejné standardy a účinky jako jejich originální „vzory“.
Při meziročním růstu obratu o více než 60 % a s 30% tempem růstu prodaného množství biosimilární léky potvrdily, že se jedná o perspektivní kategorii léčiv. Přesto jejich podíl na trhu z pohledu tržeb činí jen 2,4 % a z pohledu prodaného objemu dokonce pouhých 0,2 %.
Veškeré uvedené hodnoty prodejů léků na předpis jsou uvedeny v cenách výrobce bez DPH.
Hodnota trhu volně prodejných produktů překonala hranici 30 miliard Kč
Trh volně prodejných produktů se v minulém roce dostal růstem tržeb do dvouciferného tempa 12 %, ve smyslu prodaného objemu činil nárůst 9 %. Obě tyto hodnoty představují zrychlení proti roku 2021 (9 %, respektive 4 %). Hodnota tohoto trhu překonala hranici 30 mld. a nyní činí přes 32 miliard Kč.
Ve srovnání s rokem 2021 se do běžného stavu před pandemií vrátil trend růstu registrovaných a neregistrovaných volně prodejných produktů. Zatímco v roce 2021 rostly neregistrované produkty z hlediska tržeb tempem 11 % a registrované 5 %, v loňském roce neregistrované produkty zpomalily tempo růstu na 7 % a registrované významně vzrostly o 22 %.
Vývoj prodejů produktů na internetu se v roce 2022 změnil, jak komentuje Ondřej Frič, produktový ředitel IQVIA Česká republika a Slovensko: „Zatímco v předchozích covidových letech jsme mohli sledovat velmi dynamický růst internetových prodejů, který dosahoval i 50% posílení, v roce 2022 došlo ke zpomalení růstu na 14 % a podíl internetových lékáren na celkových tržbách v segmentu volně prodejných produktů se tak mírně zvýšil na necelých 14 %. Kamenné lékárny však své tržby zvýšily o 12 %, což představuje zvýšení tempa růstu. Můžeme tak sledovat, že zákazníci na kamenné lékárny nezanevřeli a evidujeme také rozdílné nákupní návyky dle toho, zdali nakupují přes internet či osobně v lékárně.“
Pandemie koronaviru změnila nákupní chování Čechů
Z hlediska sledovaných skupin produktů došlo ke změně pořadí v nejprodávanější trojici, kde pozorujeme přesun nákupního chování z prevence před nachlazením k jeho léčbě. Skupinou s nejvyššími tržbami jsou totiž léky proti nachlazení a dalším respiračním onemocněním. Zatímco v době pandemie koronaviru tržby v kategorii prudce klesly, v minulém roce dramaticky vzrostly, a to o téměř 50 %.
Druhou nejprodávanější skupinou byly v loňském roce léky ulevující od bolesti s 8% nárůstem tržeb. Na třetí místo se z loňského pandemického prvního místa přesunuly vitaminy a jiné doplňky stravy, u nichž došlo k meziročnímu poklesu prodejů (5 %). Na prodejích se obecně podepsaly výpadky dodávek některých léků, které způsobily ztráty ve vyšších stovkách milionů korun, celkově však můžeme pozorovat změnu dynamiky nejen vlivem cenotvorby ze strany nabídky, ale také změnou preferencí na poptávkové straně trhu.
V internetových lékárnách zůstaly dvě tradičně nejprodávanější skupiny beze změny. Nejčastěji se prodávají vitaminy a jiné doplňky stravy s meziročním růstem prodejů o 1 %, a to i přes propad prodaného objemu o 5 %. Na druhém místě se umístily léky ulevující od bolesti s 10% nárůstem tržeb. V roce 2022 se ze čtvrté na třetí příčku dostaly kosmetické produkty pro ženy s 23% meziročním zvýšením tržeb. Nahradily tak testovací a měřicí zařízení, které se z 3. pozice přesunuly na pozici 10. nejprodávanější kategorie vlivem poklesu tržeb o 44 %, ačkoliv v součtu kamenných a internetových lékáren objem prodaných testů vzrostl o 16 %.
Inflace se do cen volně prodejných produktů promítnula v omezené míře
Zrychlený cenový růst se sice trhu volně prodejných produktů nevyhnul, zákazníků se ale nedotkl tak, jako zboží v jiných odvětvích; obecně se lékárenský trh držel na úrovni inflace do 10 %. V nejprodávanější kategorii léků proti nachlazení byl nárůst tržeb způsoben především vyšším zájmem daným chřipkovou sezónou, který ovlivnil celý trh volně prodejných produktů. V prosinci 2022 se obrat této skupiny meziročně zvýšil o 26 %, tedy více než dvojnásobným tempem oproti průměrnému růstu v celém roce 2022.
Nejvyšší zvýšení průměrně cenové hladiny bylo zaznamenáno u skupiny nutričně kompletní vysokoenergetické výživy s 25% nárůstem, který však byl dán tendencí zákazníků nakupovat větší, a tedy celkově dražší balení produktů.
Majetkové lékárenské řetězce posilují svou tržní pozici
V České republice pokračuje dlouhodobý trend posilování majetkových řetězců lékáren na úkor takzvaných virtuálních řetězců a nezávislých lékáren. V roce 2022 se tržní podíl lékáren mimo majetkové řetězce velmi mírně snížil ze 43,8 % na 43,5 %; 0,3 % lékárenského trhu ovšem představuje obrat téměř čtvrt miliardy Kč. Zatímco tržní podíl majetkových řetězců zůstal na meziročně hodnotě 50,6 %, internetové prodeje představují 5,9 % hodnoty trhu a jejich podíl vzrostl právě na úkor nemajetkových řetězců a nezávislých lékáren.
„Na internetu se v roce 2022 provedly nákupy v hodnotě téměř 6 % celého koncového trhu. Potenciál internetových lékáren je přitom zatím plně nevyužitý, protože dle zákona lze léky na předpis vydávat pouze v kamenných lékárnách. Na trhu volně prodejných produktů, kde takové omezení není, představují 14 % hodnoty právě internetové nákupy. Posilování internetových lékáren zároveň představuje růst majetkových lékárenských řetězců, protože provozují naprostou většinu internetového trhu v České republice,“ dodává Lukáš Neuheisl, produktový manažer IQVIA Česká republika a Slovensko.
Autor: redakce Našezdravotnictví.cz / IQVIA
Foto: Shutterstock
reklama
reklama
Mohlo by vás zajímat
reklama
reklama