Je eutanazie, tedy usmrcení jiným člověkem na vlastní žádost, vražda, nebo pomoc druhému? Bez ohledu na to, co si o ní každý z nás myslí, vyvolává eutanazie nespočet dalších etických otázek. Lékařská komora před ní varuje, ale také rozběhla obsáhlý průzkum mezi lékaři.
Slovo eutanazie pochází z řečtiny a znamená doslova „dobrá smrt“. Definována je obvykle jako usmrcení na žádost, a tedy se svolením „poškozeného“. Podle tuzemského práva jde ale buď přímo o vraždu, nebo přinejmenším o účast na sebevraždě. Za oba činy přitom hrozí roky vězení nepodmíněně.
Chtějí politici otevřít otázku eutanazie v Česku?
Jaký je postoj českých lékařů k eutanazii, teď chce zjistit průzkum, který odstartovala Česká lékařská komora společně s Psychiatrickou klinikou 1. LF UK a VFN v Praze. Jeho výsledky bude prezentovat na odborné konferenci v květnu, která obsáhne i postoj veřejnosti k tomuto tématu.
Nejde přitom zdaleka jen o akademickou otázku. Lékařská komora upozornila, že je to v české společnosti dlouhodobě aktuální téma, které se opět objevuje v politických kruzích, a že existují snahy eutanazii svým způsobem legalizovat.
Česká lékařská komora, respektive její etická komise to považuje za alarmující. „Etická komise vážně varuje před zlehčováním a zjednodušováním tohoto tématu. Odvolávání se politiků na praxi v Nizozemí považujeme za nebezpečné. Dokud v naší zemi nebude fungovat perfektní pečovatelská péče, stejně jako v Nizozemí, nemá politická lobby morální právo takové téma otevírat,“ prohlásila předsedkyně komise Helena Stehlíková.
Má člověk právo rozhodovat i o své smrti?
Průzkum mezi českými lékaři má odhalit jejich názory i napříč odbornostmi. Není to přitom poprvé, co se o eutanazii komora zajímá. Už v minulosti na toto téma pořádala konferenci a sestavila i publikaci, kterou chce teď vydat v reedici a aktualizovat. „Žádáme vás proto o zodpovězení desíti krátkých otázek, které nám pomohou porozumět tomu, jak se k této problematice staví lékaři různých odborností a praxe,“ obrátila se na lékaře jejich komora.
Dotazy v průzkumu jsou jednoduché jen zdánlivě. Zjišťují nejen souhlas či nesouhlas lékařů s eutanazií. Ptají se i na to, jestli by lékaři byli ochotní na eutanazii aktivně spolupracovat nebo třeba jen poskytnout konzultaci, vypracovat posudek nebo poskytnout jed („přípravek k sebevraždě“).
Anketa je anonymní, nicméně zjišťuje i velmi osobní postoje lékařů – třeba to, jestli jsou věřící, jaký je jejich názor na interrupce, jestli mají osobní zkušenost s péčí o blízkého vážně nemocného člověka nebo jestli si dovedou představit, že by o eutanazii někdy sami žádali.
Průzkum zjišťuje také to, jestli mají obavy ze zneužití eutanazie, a ptá se jich, jestli „člověk má mít právo rozhodovat o svém životě i smrti“. Případně kterým pacientům by mělo být právo eutanazie vyhrazeno.
Eutanazii nevyřešila ani staletí dohadů
Odpověď na otázku, jestli by eutanazie neměla být lidem přístupnější, ne-li přímo legální, není vůbec jednoduchá. V právu se probírá už od 18. století a vlastně celkem bez výsledku. Mezitím nás historie přesvědčila, jak strašným mechanismem se eutanazie může stát.
Na jedné straně stojí argument, že ani sebevražda není trestný čin, a pokud ji někdo může dokonat jen s cizí pomocí, mělo by stále jít o totéž. Mimořádně silný protinázor na eutanazii ale zazněl například už u norimberského soudu s nacistickými lékaři, kteří se dopouštěli zločinů, včetně nucených sterilizací, pokusů na lidech nebo právě eutanazie duševně nebo tělesně postižených.
Před tribunálem o tom promluvil bostonský neurolog a psychiatr Leo Alexander, který upozornil, že vše přitom začínalo nenápadně. „Zprvu šlo o pouhý odklon od důrazu na základní postoj lékařů. Vše začínalo přijetím postoje, podstatným v akci eutanazie, že totiž existuje život nehodný života. Tento postoj se zpočátku týkal pouze těžce a chronicky nemocných. Postupně se sféra těch, kteří byli zahrnováni do téže kategorie, rozšiřovala o lidi neproduktivní, ideologicky nežádoucí, rasově nežádoucí a nakonec všechny Neněmce,“ popsal vývoj eutanazie v nacistickém Německu.
„Je třeba si uvědomit, že právě oním prvním krokem, z něhož celý další způsob myšlení získal svůj impulz, byl postoj k nevyléčitelně nemocnému. A je to právě tento zdánlivě nevelký posun v důrazu na postoj lékaře, který je třeba pečlivě zkoumat,“ uvedl tehdy psychiatr Leo Alexander.
David Garkisch
Foto: Pixabay.com, CC0
Anketa
Eutanazii...
-
Eva Mne na tom asi nejvic vadi, ze se ocekava, ze to bude vykonavat lekar. S tim se nejak nedokazu ztotoznit. Navic by tu vznikly nove problemy a spory, treba kdyz jedno z deti nemocneho bude eutanazii nakloněno a druhe proti ni. Myslim si taky, ze konkretne ceska spolenost na tohle vubec neni pripravena. Spis by se mela zlepsovat a rozvijet paliativni pece a vytvorit pro umirajici i dustojnejsi podminky v nemocnicich. Za svoji temer sedmiletou praxi jsem se s pozadavkem eutanazie nikdy nesetkala a s terminalne nemocnymi bezne pracuji. -
pl lékař není kat pokud chce společnost zabíjet na přání, necht si platí kata nebo si rodina může zabít vlastní neželanou babičku dle libosti a svědomí nechápu proč vůbec do tohoto tahají lékaře ?? cui bono ?? Co s tím mají lékaři společného ? za sebe jako lékaře - nikdy a nikdy mě k tomu žádným způsobem ani nepřinutí ani bolševik ani esesák ani zelený neomarxista budující krásný nový svět -
ola souhlas. Podíl na tomto uvažování mnoha Čechů ( samozřejmě pokud se jejich rodiny osobně ta euthanasie netýká), má ateismus.
-
-
Venda Vážení, všichni se můžeme podívat jak funguje v Holandsku či Švýcarsku. Nespekuluje, neodsuzuje ale hlavně ne-počecháčkujte (na co jsme sáhli, to jsme zmrvyli) - první věc. Druhá: každý má právo rozhodnout se zda chce nebo nechce žít. O tom by na základě žádosti, vyjádření lékařů měl vždy rozhodnout soud. Třetí: a jsme zase v Čechách, kde nic nefunguje (soudy, lékaři atd.) + morální chování obyvatelstva... Chování vůbec, kdo žil v západní Evropě, ví o čem píšu... Lidé nemají úctu k ničemu a nikomu. A dokážu si živě představit v Českých poměrech, jak nutí babičky a prastrýce nebo i mladší nemocné členy rodiny a příbuzenstva, "mladý" k žádosti o eutanazii.... Naše společnost není a dlouho nebude na tohle připravená. PS: a kdo opravdu chce, ten si to v tom Holandsku či Swiss zařídí -
pl A proč by se na zabíjení lidí měli podílet lékaři ? Proč je vůbec někdo má do tohoto potřebu tahat ? Nějak nechápu. Jak to funguje jinde - ano -- psychicky nemocní mladí lidé jsou tam na žádost zabíjeni, protože pro systém je levnější je zabít než je nákladně léčit a dlouhodobě řešit. Mooooc hezký. Náš vzor. / sarcasm / A ano, každý se může rozhodout zda chce nebo nechce žít, může se svobodně vrhnout pod vlak nebo skočit z okna. Podřezat si žíly a nevolat o pomoc. Nevím však proč by do toho měl tahat a obtěžovat tím zdravotníky. A proč by nějaký lékař měl zabíjet svého pacienta, na to nestudoval a od toho se nad učením a v praxi netrápil . Stát si může na zabíjení najmout kata nebo místní matrikářku úplně stejně. Ba lépe. Proč s tím obtěžuje zdravotníky nějak není jasné. :-/ Mají svého dost,. to tak ještě, dělat státu nájemní vrahy. Jděte s tím do --- někam .
-
-
pl p.s. čekáte na kontrole, doktor doběhne a omlouvá se za zpoždění, zdržel se protože právě zabíjel babku a babka ne a ne pojít........ještě si umeje ruce a jde na vás.... krásný nový neomarxistický svět děkujeme -
Léčič No přece máme dostávat ty větší kompetence....teď už na nás hodili i onkologii, takže bych se v tom dnešním a hlavně budoucím srabu vůbec nedivil, kdyby za pár let přišla i ta fakultativní eutanázie.....ono to na sebe tak nějak plynule navazuje, že? A určitě ten kód bude velmi dobře hrazený, takže abyste se nedivila, kolik hamounů si to jednou nechá nasmlouvat :-( -
Láďa je sakra rozdíl podřezat si žíly a spolknout nějaký koktejl. i bych se bez nějakého felčara obešel, ale ty prášky mi, bohužel, nikdo jen tak neprodá a co se těch báječných lékařů týká, je takové množství zpackaných operací, nebo chybných diagnóz, že by stovky z nich měly chodit kanály. a to jsou přitom pak ti, co nejvíc křičí proti eutanazii
-
-
IJT Asi není jednoduché o eutanasii rozhodnout!Ale jedná se přeci jen o její povolení a ne provádění na každém starém či nevyléčitelně nemocném člověku!!! A ten by měl mít poslední slovo,pokud bude eutanasii ještě psychicky schopen posoudit a rozhodnout se pro ni. A kdo rozhodne o eutanasii u lidí v komatu apod?Již reálně nevyléčitelných a v podstatě jen udržovaných na přístrojích? A bude souhlas potomka s tím,že další pokus o záchranu pacienta v komatu brán jako eutanasie či jako vražda?Lékařem či tím příbuzným? U nevyléčitelných nemocí s obrovskými bolestmi a utrpením! -
IJT Vypadlo mi slousloví bude souhlasit s přerušením pokusů!
-
-
Helena Tak prvně myslím, že pokud se rozhodne někdo skutečně zemřít, nic a nikdo ho nezastaví, lehne si pod vlak. Demonstračky typu ,,něco si udělám" jsou voláním o pomoc a zájem někoho kohokoliv. Ale nemocný, nehybný člověk, pokálený pomočený, odkázaný na cizí pomoc / protože ta z rodiny u nás sakra nefunguje !!!/ , člověk, který ví že ho již nic pěkného nečeká, jen to vysvobození cestou smrti / a to nemluvím o i dobře tlumené bolesti/ má dle mne naprosto svobodné právo se rozhodnout, zda chce či nechce dále trpět a žít. V bolesti, v samotě, v třeba i nedůstojných plenách a s vývodem. Každý z těch co eutanazii odsuzují by si měl třeba jen na chvilku vlézt do kůže takto zoufalého člověka. Nezažiješ, nepochopíš. Náboženství, víry, kultura ani vyspělost civilizace s tímto nemá nic společného. A jestli mu píchne thipoental, propofol či jinou látku doktor nebo rodina, nebo sám pacient je úplně jedno. Každý se s tím musí vypořádat sám. Také každého neresuscituji, vždy je to o mém svědomí a rozhodnutí. A tak jak je darování či nedarování orgánů k transplantaci ošetřeno zákony, jistě lze ošetřit i eutanazii. Já s ní plně souhlasím. -
dana co je to za žití, když má člověk bolesti, vyhlídky na zlepšení zdraví žádné, je odkázán na pomoc druhých. kdo je absolutně zdráv ,bude proti eutanázii, ale člověk těžce nemocný ,si tuto možnost určitě dokáže představit a je už smířený se vším, holt člověk muže jen závidět zvířatům, že za ně rozhodne páníček a utrpení ukončí.
-
-
Ovaico Vše je zneužitelné. Dokáže se někdo vžít do života "člověka", který má demenci, alzheimra, s tim spojené např psychické problémy, plínky, opatrovníka, sám se už skoro nenajíte, věk např. 75 let a víc a budoucnost ??? Nic. Možná cestovat po nemocnicích pokud vás přijmou ( odpověď - vlastní zkušenost - takové lidi už nikdo nechce). Psychiatrie - co vás tam čeká - dokáže si někdo představit? Rodina vidí v takovém přežívání jen týrání jak takového člověka - většinou to je rodič či partner(manžel/ka) tak zničené, zdrcené rodiny a pomoc nikde. Jen vědecké řeči, konference - vše stojí ohromné peníze a potřební zase ostrouhá a všichni budou trpět v nelidských podmínkách dál. Pokud by se jednalo o zvíře, tak by se okamžitě uspalo navždy s odůvodněním - ono by přce trpělo bolestí. ??? Článek sestřičky jen ukazuje na nevědomí, nezkušnost, nevzdělání.