Hlavička
Tempus -
15/01/2021

Nejrychlejší cestou jsou podle hejtmana Kuby velká vakcinační centra

Jihočeský kraj už má jasno, jakým způsobem bude v regionu probíhat plošné očkování. Ucelený koncept krajské vakcinační strategie, včetně konkrétního návrhu specializovaného očkovacího centra, představil jihočeský hejtman Martin Kuba a inspiroval tím i další kraje.

reklama

reklama

Podle jihočeského hejtmana Martina Kuby představují tzv. vysokoprůtoková centra jedinou reálnou možnost, jak ve velmi krátkém čase naočkovat proti koronaviru co největší počet lidí. Nejrizikovější skupinou jsou přitom lidé nad 60 let věku.


Musíme mít jistotu, že se nám nepřetíží zdravotní systém. My jsme se podívali, kolik máme hospitalizovaných, v jaké věkové skupině a skutečně ze 70 procent jsou to lidé nad 60 let. To znamená, že pokud proočkujeme tyhle lidi a oni už se nebudou dostávat do nemocnic, tak můžeme společnost bez větších rizik otevřít. Je třeba to udělat co nejrychleji, takže pokud se podíváme na tuto skupinu obyvatel např. V Jihočeském kraji, tak jde přibližně o 170 000 lidí. Pokud k tomu přičteme osoby s rizikovými faktory pod 60 let, tak se dostáváme zhruba na 200 000. Každý má dostat dvě vakcíny, tzn. že musíme provést 400 tisíc vakcinací. Jestli tohle máme zvládnout cca do června, pak logicky dojdeme k závěru, že musíme denně naočkovat šest až osm tisíc lidí, a to zkrátka není možné udělat v nemocnicích. Proto se nabízí očkovací centra, která zvládnou proočkovat až 1 200 lidí denně,“ vysvětluje hejtman Jihočeského kraje a předseda Asociace krajů ČR Martin Kuba z ODS.

reklama


Očkovací strategie má snížit úmrtnost na onemocnění covid-19, zabránit přetížení zdravotního systému, které opakovaně motivuje vládu k nařízením omezujícím celou společnost a postupně vytvořit kolektivní imunitu. O tom, zda proběhne plošné očkování úspěšně, rozhodne podle jihočeského hejtmana především komunikace, administrativní nastavení a logistika.


Vláda ale zatím s konkrétním plánem nepřišla. Kuba apeluje na Ministerstvo zdravotnictví, aby byl systém evidence uchazečů o očkování nastavený nejen podle jasných kritérií, jako je věk, zdravotní stav a diagnóza, ale aby zároveň přímo komunikoval s jednotlivými kraji a očkovacími centry.


Centrální registrační systém by podle něj měla vláda spustit co nejdříve. Hejtmani chtějí mít jistotu, že systém bude v plném náporu dobře fungovat: „Pokud vláda slibuje občanům, že se od 15. ledna může registrovat veřejnost nad 60 let a potom od 1. února už úplně každý, tak tu mluvíme o systému, který bude zatížen skutečně miliony vstupů, a my potřebujeme nutně vědět, jak bude reálně fungovat. Je potřeba ho testovat, protože považujeme spuštění v takhle rychlém čase za poměrně rizikové.“


Kuba zároveň upozorňuje na fakt, že minimálně v první vlně se do systému musejí umět přihlásit lidé, kteří s online registrací běžně pracovat neumějí. Chystají pro ně vlastní informační kampaň. „Nechceme jen čekat na to, s čím pan ministr přijde. V každém kraji a okrese navíc bude situace trochu jiná. Proto v jižních Čechách chceme všem slíbit, že budeme do poštovních schránek rozesílat letáky, aby lidé věděli, co přesně se bude dít. Budeme se všemi komunikovat a zřídíme krajské call centrum, aby si lidé mohli zavolat. Bavíme se o generaci třeba 70 plus, to nejsou lidé, kteří se běžně pohybují v objednávacích online systémech, takže jim budeme pomáhat a chceme se zaměřit také na komunikaci s rodinou,“ upřesňuje postup jihočeské vakcinační strategie hejtman Martin Kuba.


První vakcinační jednotka se zhruba osmnáctičlenným týmem by měla do konce ledna vyrůst na českobudějovickém výstavišti. Dále pak ve všech jihočeských okresech. Základem výběru vhodných lokací jsou prostorové požadavky, dopravní dostupnost, bezbariérovost a dostatečná kapacita pro parkování. Do jihočeského kraje by mělo do konce června postupně dorazit přibližně 350 až 400 tisíc vakcín. V tuto chvíli se v kraji očkují zdravotníci a senioři v pečovatelských domech. Veřejnost by měla přijít na řadu v průběhu února.



Tempus Medicorum


Ilustrační foto: Flickr, CC 2.0




reklama

reklama


reklama

reklama