Hlavička
Rady a tipy -
06/09/2018

Pozor, znovu změna! Nůžky v povinné výbavě autolékárničky zůstanou

Vypadalo to jako revoluce ve vybavení autolékárniček, ale nakonec to zřejmě nebude tak horké. Povinná výbava dozná některých změn, ale k úlevě záchranářů nebudou tak zásadní, jak to vypadalo. Chybou podle nich naopak je, že užitečné změny se do vyhlášky nedostaly.

reklama

reklama

Na řidiče čeká od října více změn. Ministerstvo dopravy totiž upravuje vyhlášku a zeštíhluje mimo jiné i povinnou výbavu vozidla. Řidiči už nebudou muset vozit náhradní žárovky a pojistky. Auta se speciálními pneumatikami na dojetí nebo se sadou na bezdemontážní opravu píchlé pneumatiky už nebudou muset vozit rezervní kolo ani hever.

Změn dozná i autolékárnička. V původních plánech ministerstva dopravy bylo vyškrtnutí roušky pro pneumotorax, třícípého šátku na fixaci končetin a náplastí s polštářkem, které k záchraně života neslouží. Tyto tři věci z autolékárničky nakonec zřejmě opravdu zmizí. Rouška může být v rukou laika nebezpečná a ustupuje se od jejího používání a ani šátek není při současném rychlém dojezdu sanitek potřeba.


reklama

Nůžky zůstanou, jejich kvalita nejspíš taky

V původním plánu ministerstva dopravy ale bylo i vyškrtnutí nůžek z povinné výbavy autolékárničky. To mezi záchranáři a odborníky na první pomoc vyvolalo skoro zděšení. Nůžky považují za nutné k přestřižení bezpečnostních pásů nebo k rozstřižení oděvu zraněného, což může být i kožená kombinéza motorkáře. Jejich kvalita v mnoha autolékárničkách je jinou otázkou, na níž experti také upozorňují.

Nůžky ale v autolékárničce zůstanou. Proti jejich vyškrtnutí se ohradilo také ministerstvo zdravotnictví. \""Ministerstvo dopravy akceptuje argumentaci MZ a zachovává nůžky jako povinnou součást autolékárničky,\"" zaznělo v odpověď.

Experti to uvítali. \""Jsme rádi, že se do autolékárniček navrátily nůžky. Ne vždy je totiž nutné hovořit o nůžkách pouze ve spojitosti s bezpečnostním pásem. Důležitou pomůckou při poskytování první pomoci mohou být nůžky i v případě, že je nutné pro zástavu masivního krvácení odstranit oděv poraněného,\"" reagovala paramedička Zuzana Kučerová z organizace PrPom, která v Česku vyučuje první pomoc.


Spor o prošlé autolékárničky. Měly by mít expiraci nebo ne?

Na čem se ministerstva dopravy a zdravotnictví nakonec shodla, je zrušení expirace lékárničky. Jednoduše řečeno - už nebude mít žádnou lhůtu, po které by se dala označit za prošlou a musela vyměnit. I tuto změnu ale někteří odborníci na první pomoc kritizují.

Problém má dvě roviny. I záchranáři považují za nesmysl pokutovat za prošlé obvazy. Jednak ani po vypršení expirace neztrácejí svoji čistotu a kromě toho u první pomoci o sterilitu zásahu nejde. Obvyklá výměna celých lékárniček kvůli prošlým obvazům je tak i podle záchranářů byla zbytečná.

Teď ale upozornili na opačný problém, kdy majitel vozu nebude mít povinnost lékárničku měnit vůbec. \""Rutinní výměny autolékárniček jsou pouze podporou obchodu, nikoli smysluplným opatřením. Ovšem není správné ani takové řešení, kdy někdo bude mít lékárničku v autě dvacet let. Doporučovali bychom obměnu některého z vybavení, třeba obvazů, po nějakém intervalu, například po pěti letech,\"" řekl pro Naše zdravotnictví Martin Smolík ze společnosti WorkMed, která vyučuje první pomoc.

\""Pokud přestaneme dbát na datum expirace jednotlivých komponent v autolékárničce, může se stát, že řada řidičů nedokáže odhadnout,  je-li materiál v lékárničce stále v dobrém a použitelném stavu. Legislativou nebude stanoveno žádné měřítko,\"" varovala také Zuzana Kučerová z organizace PrPom. Více v článku: Změna autolékárniček pod kritikou: Chybět budou nůžky a je málo rukavic


Obvazy budou muset být aspoň vizuálně v pořádku

Ministerstvo zdravotnictví tomuto argumentu vyšlo částečně vstříc a navrhlo do vyhlášky doplnit podmínku \""aby všechny součásti autolékárničky byly neporušené, vizuálně v pořádku a nevykazovaly známky znečištění či jiného znehodnocení\"".

Autolékárničky (nebo motolékárničky) v budoucnu tedy zřejmě budou muset být alespoň trochu pod dohledem majitelů vozů, přestože to neřeší přirozené zastarávání materiálu. S tím souvisí i další problém, na který odborníci přes první pomoc upozorňují - tím je kvalita lékarničky a jejich jednotlivých komponent.


Obvazy, co nesají, náplast, která nelepí... Změní se to?

Zná to snad každý, kdo se do nějaké levnější autolékárničky někdy podíval. Obvykle splňuje náležitosti vyhlášky, ale pouze formálně. Některé nůžky nepřestřihnou ani list papíru, obvazy nesají, jsou řídké, připomínají spíše síťovinu a v horším případě se rozpadají. Škrtidlo je nepoužitelné nebo dokonce nebezpečné a náplast nelepí.

Odborníci by proto uvítali, aby vyhláška také zvýšila kvalitu použitého materiálu. Tahle námitka ale nebyla vyslyšena. Vydá se jen metodické doporučení výrobcům a zákazníkům, jaké autolékárničky mají vyrábět nebo kupovat.

\""Ministerstvo zdravotnictví zároveň přislíbilo, že na základě konzultací s odborníky na poskytování první pomoci zpracuje metodické doporučení k vybavení autolékárniček, ve kterém budou uvedeny komentáře k jednotlivým položkám obsahu lékárničky, a to s cílem usnadnit výrobcům i uživatelům orientaci ve vybavení a jeho kvalitě, protože to má dopad na kvalitu poskytnuté první pomoci,\"" zní závěr ministerstva dopravy k této části vyhlášky.


Autolékárničky mohly úplně skončit. Nikdo to nechtěl

Ministerstvo zdravotnictví se kromě toho ohradilo proti tvrzení, že redukce autolékárničky vychází z jeho stanoviska. Potřebovalo by k tomu konzultaci s odbornými autoritami a vypracování odborného stanoviska. S redukcí autolékárniček tedy ministerstvo \""nevyjádřilo souhlas\"". Protože je ale vyhláška v gesci ministerstva dopravy, na výsledek to nebude mít zřejmě významný vliv.

Přes všechny změny a redukci autolékárniček mohlo být i hůř. Ve hře byla totiž i možnost, že by autolékárničky přestaly být povinnou součástí výbavy auta nebo motocyklu. Nebyla by to tak velká výjimka, protože povinná není ani v některých zemích EU. To ale všechny instituce, které se k vyhlášce vyjadřovaly, odmítly. Autolékárničky tak v autech českých řidičů nadále zůstanou.


David Garkisch


reklama

reklama

reklama

reklama