Smutnou zprávu oznámili pražští záchranáři. Zemřel jejich dlouholetý kolega Václav Holubec. Sloužil u nich padesát let a pamatoval všechno, co my ostatní známe spíše ze seriálu Sanitka. Byl u pádu letadla v Suchdole, v sanitce řešil i porody a pomohl tisícovkám dalších lidí...
reklama
reklama
Václav Holubec byl bez přehánění legendou pražské záchranky. Není divu, protože u ní pracoval rovných padesát let. Zažil její úplné začátky, byl u malých i převratných událostí, vyzkoušel všechny její vozy a prošel celou proměnou záchranky do dnešní podoby. Našinci se nemůže nevybavit seriál Sanitka, který tuto historii lidem přiblížil. Václav Holubec ji ovšem prožil.
Pamatoval časy, kdy sanitky vozily mléko pro kojence
reklama
O úmrtí dlouholetého kolegy, přestože byl už v důchodu, informovali sami pražští záchranáři: „Od jeho příbuzných jsme se nyní dozvěděli smutnou zprávu – pan Holubec po dlouhé nemoci tento týden zemřel. Rodině vyjadřujeme i za naše kolegy upřímnou soustrast a děkujeme za všechno, co pro pražskou záchranku a pacienty udělal.“
Těch zásluh není málo. Václav Holubec u pražských záchranářů nastoupil jako řidič v jejich takříkajíc době kamenné. „Pamatoval časy, kdy záchranka v Praze ještě převážela mléko pro kojence,“ připomněli v kondolenční zprávě záchranáři.
Prvním autem, které v ulicích metropole řídil, byla Škoda Tudor. „Nejvíc kilometrů najezdil s mercedesem ‚Binckou‘, o kterém mluvil jako o luxusním voze. Sám v sanitce přivedl nejméně deset dětí na svět a pomohl tisícům dalších pacientů,“ napsali o svém zasloužilém kolegovi záchranáři.
Po pádu letadla: Lidé rozházení po poli na nás volali „vemte mě“
Jeden z nejhorších zásahů si prožil 30. října 1975. Tehdy se v pražském Suchdole zřítilo dopravní letadlo při letu z Jugoslávie. Přímo na místě zemřelo 68 lidí, ale dalších 52 jich záchranáři ošetřili a převezli do nemocnic.
Václav Holubec byl řidičem první sanitky, která na místo dorazila. „Bylo to hrozné. Byli tam lidé rozházení po poli, volali na nás: Prosím vás, vemte mě, vemte mě. Ale my jsme museli nabírat jen ty opravdu nejvážnější,“ vzpomínal v roce 2005, v době třicátého výročí tragédie, v rozhovoru pro iDnes.cz.
Do tudora se nám sotva vešel pacient, s dneškem se to nedá srovnat
Přiznal také, že jako řidič sanitky nastoupil, protože měl rád rychlé řízení. Už předtím byl řidičem při vojenské službě a později jezdil také jako řidič ministerstva. V rozhovoru vzpomínal i na svůj první vůz Škoda Tudor: „Do toho tudora se nám sotva vešel pacient. Dnes už je v sanitce obrovské pohodlí. Je to velmi dobře vybavené, to se prostě nedá srovnávat.“
U záchranky pracoval od roku 1956 a zůstal jí věrný až do roku 2006. Občas prý uvažoval, že v práci skončí, ale nikdy kvůli nadřízeným nebo náročnosti profese. Spíš kvůli tomu, jak malý bral plat. Na jeho první výplatní pásce prý bylo 600 korun, což byl tehdy mírně podprůměrný plat. Přesto Václav Holubec nikdy svého rozhodnutí pracovat jako záchranář a řídit sanitku nelitoval. Pacienty vozil v převozové sanitce dokonce i po své sedmdesátce.
David Garkisch
Foto: ZZS HMP
reklama
reklama
Mohlo by vás zajímat
reklama
reklama