Zdravotnictví v inovacích zaostává, ukazuje průzkum Index inovací. V kterých oblastech?
Inovace jsou nezbytné, protože nás posouvají dál. A podle průzkumu Index inovací společností ČSOB a Mastercard, kterého se účastnilo 1355 respondentů z celé České republiky, vnímá vstřícně inovace devět z deseti lidí. Někde jsou ale inovace výraznější a někde jich je naopak nedostatek. Největší potřeba inovací je přitom u propojení úřadů a dostupnosti zdravotní péče. Proč? Co se hodnotilo a v kterých oblastech zdravotnictví zaostává?
reklama
reklama
Češi vítají inovace a novinky zlepšující životní a pracovní podmínky, ale ve většině oblastí jich potřebují ještě více. Požadovali by podle průzkumu Index inovací, který se konal v září a říjnu letošního roku, zejména lepší propojení úřadů, dostupnější zdravotní péči, sdílení informací mezi lékaři a kvalitnější silniční síť. Nejspokojenější jsou zákazníci s inovacemi u bezhotovostního placení, technologií pro zábavu a umělé inteligence.
„Češi vítají inovace, protože je vnímají jako faktor, který zlepšuje dosavadní stav, zkvalitňuje život a přináší lepší zákaznickou zkušenost. Zatímco v pandemii a po ní se rozvinuly online služby ve finančním sektoru a v gastronomii a začala se používat bankovní identita, tak jiné oblasti v inovacích přešlapují na místě. Lidé tento rozdíl vnímají a oprávněně požadují více. Bez investic do digitalizace, udržitelnosti a produkce s vyšší přidanou hodnotou se s transformací české ekonomiky nepohneme z místa,“ říká Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB zodpovědná za technologie, data, inovace a operations.
Kategorie | Potřeba inovací | Spokojenost se stavem inovací | Rozdíl |
Propojení úřadů | 7,71 | 4,19 | 3,52 |
Dostupnost zdravotní péče | 7,65 | 4,14 | 3,51 |
Silnice a dálnice | 7,53 | 4,20 | 3,33 |
Sdílení informací ve zdravotnictví | 7,46 | 4,30 | 3,16 |
Ochrana vody | 7,40 | 4,47 | 2,93 |
Kvalita potravin | 7,52 | 4,68 | 2,84 |
Worklife balance | 7,14 | 4,42 | 2,72 |
Dostupnost úřadů online | 7,47 | 4,88 | 2,59 |
Tabulka: Kategorie s největším potenciálem pro inovace (rozdíl mezi potřebami a skutečností u inovací v bodech, stupnice 0-10 bodů) / zdroj: ČSOB
reklama
Kde je absence inovací ve zdravotnictví největší?
Právě u zdravotnictví je podle dotazovaných ta propast vedle úřadů největší. „Ve zdravotnictví se daří digitalizovat jen částečně, celkem to jde na úrovni jednotlivých poskytovatelů, tedy nemocnic a ambulancí. Jejich vzájemné propojování je na tom podstatně hůře – výměna zdravotní dokumentace, objednávání k lékařům nebo elektronické žádanky nejsou. Na to negativně reaguje veřejnost, lidé jsou zvyklí z celé řady jiných oborů na přínosy digitalizace a očekávají to stejné i ve zdravotnictví.
Z hlediska samotných lékařů myslím, že jejich zájem o inovace typu umělá inteligence je velký, a to převažuje nad případnými obavami. Klíčové je ale dostat inovativní postupy do úhrad za zdravotní péči od pojišťoven, jinak je v praxi neuvidíme,“ míní Matěj Adam, Business Development Executive společnosti Aireen, která vyvíjí diagnostiku onemocnění pomocí snímků oční sítnice a umělé inteligence.
Jak jsou lidé spokojení s inovacemi ve zdravotnictví v jednotlivých oblastech a jaký je rozdíl oproti potřebě inovací lze vidět v tabulce níže. Zatímco inovace v komunikaci s lékaři funguje poměrně dobře, horší už je to v oblasti dostupnosti zdravotní péče a ve sdílení informací ve zdravotnictví, kde jsou ještě velké mezery.
Kategorie | Potřeba inovací | Spokojenost se stavem inovací | Rozdíl |
Dostupnost zdravotní péče (nemocnice, polikliniky, praxe, odborní lékaři) | 7,65 | 4,14 | 3,51 |
Komunikace s lékaři (online chat, videohovory, eRecept) | 6,89 | 4,9 | 1,99 |
Podpora zdravého životního stylu | 6,65 | 4,68 | 1,97 |
Sdílení informací ve zdravotnictví (propojení zdravotnické dokumentace mezi lékaři, nemocnicemi) | 7,46 | 4,30 | 3,16 |
Tabulka: Kategorie s největším potenciálem pro inovace v jednotlivých oblastech zdravotictví (rozdíl mezi potřebami a skutečností u inovací v bodech, stupnice 0-10 bodů) / zdroj: ČSOB
Inovacím často brání vysoké náklady
Další část průzkumu zahrnovalo dotazování mezi 500 zástupci firem a podnikatelů a 32 startupy, v jehož rámci se zjišťovaly názory na aktuální vývoj v oblasti inovací a nejčastější bariéry a motivátory inovací. Průzkumy realizovala společnost Datank.
Firmy a podnikatelé vnímají inovace jako nezbytnou součást vývoje, vnímají posun a pokrok v různých oblastech, což potvrzuje, že inovace mají v České republice zelenou. Firmy nejvíce vyvíjejí nové výrobky a služby nebo ty stávající inovují. Optimalizují i proces výroby a hledají energetické úspory. Startupy mnohem více vyvíjejí nové výrobky a využívají AI.
Firmy v průměru investují do inovací půl milionu korun ročně, ale mezi podniky jsou velké rozdíly. Zatímco malé firmy s obratem do tří milionů korun investují do inovací jen 48 tisíc korun ročně, ty velké s obratem nad 40 milionů korun investují už 2,1 milionu korun. Velkým firmám se téměř vyrovnají startupy, které investují do inovací ročně 1,9 milionu korun.
Větší míře inovací brání podle více než dvou třetin firem a podnikatelů především náklady, které jsou s jejich zaváděním spojené. Dále je to nedostatek kvalitních zaměstnanců nebo absence poptávky ze strany klientů. U startupů vidíme celkově nižší míru vnímaných bariér.
Umělou inteligenci využívá 90 procent startupů, zatímco u těch zavedených podniků je to třetina. Firmy používají AI primárně na vyhledávání informací, dále jako pomocníka v práci například ke kontrole textů, k tvorbě textů a grafiky. Startupy využívají AI častěji k analýze dat a k programování. Firmy, které AI nepoužívají, uvádějí, že nemají důvod ji využívat. Téměř polovina firem uvádí, že AI nerozumí. Třetina firem bude do roka využívat AI více. Startupy uvádějí, že ji budou využívat aktivněji v 84 procentech případů.
Autorka: Pavlína Zítková
Foto: Shuttertock
reklama
reklama
Mohlo by vás zajímat
reklama
reklama